6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2014-06-26Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-LS) [24]
Original version
6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok by Trude Hoel, Stavanger : University of Stavanger, 2014 (PhD thesis UiS, no. 227)Abstract
Arbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn.
Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog,
where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første gang
mot slutten av deres siste år i barnehagen, og andre gang i slutten av 1. klasse.
Det empiriske materialet består dermed av i alt 70 muntlige barnefortellinger.
Fortellingene er tatt opp på video, og i første omgang analysert i
overensstemmelse med en metodologi som er utviklet og etablert rundt
fortellinger basert på den nevnte bildeboka – Frog story-metodologien. I andre
omgang er fortellingene analysert med henblikk på å supplere dette
analyseapparatet med en rekke narrative grunnkomponenter som ikke er
involvert i den strukturalistiske forskningstradisjonen som Frog storymetodologien
er en del av.
Et overordnet spørsmål er: Hvilke trekk, ut over det strukturelle og
syntaktiske, finnes i prosjektets empiriske materiale? Fortellingenes egenart
har påvirket spørsmålene som blir stilt i de tre artiklene som avhandlingen
omfatter.
Alle artiklene relaterer til forskningsprosjektet som et hele: Å utforske 6- og
7-åringers språkbruk i fortellinger for å identifisere faktorer som influerer på
utviklingen av barnas narrative kompetanse. Det er store variasjoner i barnas
fortellinger, og for å ivareta den rikdommen som finnes, er det et behov for
ulike måter å beskrive barns lingvistiske og narrative ferdigheter på.
Description
PhD thesis in Reading research
Has parts
Hoel, T. Exploring episodic affordance and response in children´s narratives based on a picture book. European Early Childhood Education Research Journal.Hoel, T. (2013). Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives. Nordic Early Childhood Education Research Journal 6/17, 1-21.
Hoel, T. Young readers´ narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal.