dc.contributor.author | Hoel, Trude | |
dc.date.accessioned | 2014-10-31T14:41:51Z | |
dc.date.available | 2014-10-31T14:41:51Z | |
dc.date.issued | 2014-06-26 | |
dc.identifier.citation | 6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok by Trude Hoel, Stavanger : University of Stavanger, 2014 (PhD thesis UiS, no. 227) | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7644-572-5 | |
dc.identifier.issn | 1890-1387 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/225249 | |
dc.description | PhD thesis in Reading research | nb_NO |
dc.description.abstract | Arbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn.
Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog,
where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første gang
mot slutten av deres siste år i barnehagen, og andre gang i slutten av 1. klasse.
Det empiriske materialet består dermed av i alt 70 muntlige barnefortellinger.
Fortellingene er tatt opp på video, og i første omgang analysert i
overensstemmelse med en metodologi som er utviklet og etablert rundt
fortellinger basert på den nevnte bildeboka – Frog story-metodologien. I andre
omgang er fortellingene analysert med henblikk på å supplere dette
analyseapparatet med en rekke narrative grunnkomponenter som ikke er
involvert i den strukturalistiske forskningstradisjonen som Frog storymetodologien
er en del av.
Et overordnet spørsmål er: Hvilke trekk, ut over det strukturelle og
syntaktiske, finnes i prosjektets empiriske materiale? Fortellingenes egenart
har påvirket spørsmålene som blir stilt i de tre artiklene som avhandlingen
omfatter.
Alle artiklene relaterer til forskningsprosjektet som et hele: Å utforske 6- og
7-åringers språkbruk i fortellinger for å identifisere faktorer som influerer på
utviklingen av barnas narrative kompetanse. Det er store variasjoner i barnas
fortellinger, og for å ivareta den rikdommen som finnes, er det et behov for
ulike måter å beskrive barns lingvistiske og narrative ferdigheter på. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | PhD thesis UiS;227 | |
dc.relation.haspart | Hoel, T. Exploring episodic affordance and response in children´s narratives based on a picture book. European Early Childhood Education Research Journal. | nb_NO |
dc.relation.haspart | Hoel, T. (2013). Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives. Nordic Early Childhood Education Research Journal 6/17, 1-21. | nb_NO |
dc.relation.haspart | Hoel, T. Young readers´ narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal. | nb_NO |
dc.rights | Copyright the author, all right reserved | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | bildebøker | nb_NO |
dc.subject | muntlige fortellinger | nb_NO |
dc.subject | narrativ kompetanse | nb_NO |
dc.subject | narrative ferdigheter | nb_NO |
dc.title | 6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok | nb_NO |
dc.type | Doctoral thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |