Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoel, Trude
dc.date.accessioned2014-10-31T14:41:51Z
dc.date.available2014-10-31T14:41:51Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.citation6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok by Trude Hoel, Stavanger : University of Stavanger, 2014 (PhD thesis UiS, no. 227)nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-572-5
dc.identifier.issn1890-1387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/225249
dc.descriptionPhD thesis in Reading researchnb_NO
dc.description.abstractArbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn. Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog, where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første gang mot slutten av deres siste år i barnehagen, og andre gang i slutten av 1. klasse. Det empiriske materialet består dermed av i alt 70 muntlige barnefortellinger. Fortellingene er tatt opp på video, og i første omgang analysert i overensstemmelse med en metodologi som er utviklet og etablert rundt fortellinger basert på den nevnte bildeboka – Frog story-metodologien. I andre omgang er fortellingene analysert med henblikk på å supplere dette analyseapparatet med en rekke narrative grunnkomponenter som ikke er involvert i den strukturalistiske forskningstradisjonen som Frog storymetodologien er en del av. Et overordnet spørsmål er: Hvilke trekk, ut over det strukturelle og syntaktiske, finnes i prosjektets empiriske materiale? Fortellingenes egenart har påvirket spørsmålene som blir stilt i de tre artiklene som avhandlingen omfatter. Alle artiklene relaterer til forskningsprosjektet som et hele: Å utforske 6- og 7-åringers språkbruk i fortellinger for å identifisere faktorer som influerer på utviklingen av barnas narrative kompetanse. Det er store variasjoner i barnas fortellinger, og for å ivareta den rikdommen som finnes, er det et behov for ulike måter å beskrive barns lingvistiske og narrative ferdigheter på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;227
dc.relation.haspartHoel, T. Exploring episodic affordance and response in children´s narratives based on a picture book. European Early Childhood Education Research Journal.nb_NO
dc.relation.haspartHoel, T. (2013). Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives. Nordic Early Childhood Education Research Journal 6/17, 1-21.nb_NO
dc.relation.haspartHoel, T. Young readers´ narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal.nb_NO
dc.rightsCopyright the author, all right reserved
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectbildebøkernb_NO
dc.subjectmuntlige fortellingernb_NO
dc.subjectnarrativ kompetansenb_NO
dc.subjectnarrative ferdigheternb_NO
dc.title6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildeboknb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Copyright the author, all right reserved
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Copyright the author, all right reserved