Show simple item record

dc.contributor.authorHoel, Trude
dc.date.accessioned2014-10-31T14:41:51Z
dc.date.available2014-10-31T14:41:51Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.citation6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok by Trude Hoel, Stavanger : University of Stavanger, 2014 (PhD thesis UiS, no. 227)nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-572-5
dc.identifier.issn1890-1387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/225249
dc.descriptionPhD thesis in Reading researchnb_NO
dc.description.abstractArbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn. Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog, where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første gang mot slutten av deres siste år i barnehagen, og andre gang i slutten av 1. klasse. Det empiriske materialet består dermed av i alt 70 muntlige barnefortellinger. Fortellingene er tatt opp på video, og i første omgang analysert i overensstemmelse med en metodologi som er utviklet og etablert rundt fortellinger basert på den nevnte bildeboka – Frog story-metodologien. I andre omgang er fortellingene analysert med henblikk på å supplere dette analyseapparatet med en rekke narrative grunnkomponenter som ikke er involvert i den strukturalistiske forskningstradisjonen som Frog storymetodologien er en del av. Et overordnet spørsmål er: Hvilke trekk, ut over det strukturelle og syntaktiske, finnes i prosjektets empiriske materiale? Fortellingenes egenart har påvirket spørsmålene som blir stilt i de tre artiklene som avhandlingen omfatter. Alle artiklene relaterer til forskningsprosjektet som et hele: Å utforske 6- og 7-åringers språkbruk i fortellinger for å identifisere faktorer som influerer på utviklingen av barnas narrative kompetanse. Det er store variasjoner i barnas fortellinger, og for å ivareta den rikdommen som finnes, er det et behov for ulike måter å beskrive barns lingvistiske og narrative ferdigheter på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;227
dc.relation.haspartHoel, T. Exploring episodic affordance and response in children´s narratives based on a picture book. European Early Childhood Education Research Journal.nb_NO
dc.relation.haspartHoel, T. (2013). Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives. Nordic Early Childhood Education Research Journal 6/17, 1-21.nb_NO
dc.relation.haspartHoel, T. Young readers´ narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal.nb_NO
dc.rightsCopyright the author, all right reserved
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectbildebøkernb_NO
dc.subjectmuntlige fortellingernb_NO
dc.subjectnarrativ kompetansenb_NO
dc.subjectnarrative ferdigheternb_NO
dc.title6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildeboknb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Copyright the author, all right reserved
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright the author, all right reserved