Browsing UiS Brage by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-12 of 12
-
Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen; hvilke utfordringer gir den universiteter og høgskoler?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Skikkethetsvurdering av studenter ble i 2006 utvidet til å omfatte 26 helse-, lærer- og sosialarbeiderutdanninger i Norge. Begrunnelsen for ordningen er hensynet til «den svake part»; en ønsker å hindre at barn, elever, ... -
Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag.
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene ... -
Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Karakterene som studenter får er vesentlige for fremtidige ansettelser. Derfor er det viktig at vurderingen av studentenes bacheloroppgave i siste studieår blir gitt på en rettferdig måte. Hensikten med denne studien var ... -
Høyere utdanning og praksisnær forskning i profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeid
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Høyere utdanning har ansvar for å drive utdanning og forskning som er nyttig og kan formidles til allmennheten. Artikkelen presenterer inter nasjonale utdanningspolitiske føringer som vektlegger utdanningsinstitusjonen ... -
Interdisciplinary teaching and learning experiences in the subjects food and health, and outdoor life
(Peer reviewed; Journal article, 2024-11)Background: The current curriculum for Norwegian primary and early secondary schools (grades 1–10) encourages teachers to work in an interdisciplinary environment. Purpose: This study examines how interdisciplinary peer ... -
Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolel ... -
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Med utgangspunkt ... -
Om sammenhengen mellom motivasjon, studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger. En studie fra Universitetet i Stavanger.
(Peer reviewed; Journal article, 2020-11)I denne artikkelen undersøker vi hvorvidt det er sammenheng mellom studentaktiv undervisning og studentenes motivasjon, og videre, hvorvidt det er sammenheng mellom studentenes motivasjon og studentenes oppfatning av de ... -
Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering Praksislæreres sammensatte rolle
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Praksislærere har en nøkkelrolle i skikkethetsvurdering av studenter, og et premiss for å være godt rustet for dette arbeidet er kunnskap om skikkethet. I tillegg til de forskriftsfestede kriteriene som ligger til grunn ... -
Refleksjonsgrupper som læringsarena under praksisstudier: en kvalitativ studie om sykepleierstudenters erfaringer
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Føringer for sykepleierutdanningen fordrer at utdanningsinstitusjonene tilrettelegger for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle evne til å reflektere over ulike tema og faglig utøvelse og kunne justere egen praksis ... -
Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Studenter i høyere utdanning svarer på spørsmål utviklet av NOKUT hvert år. Denne studien, Studiebarometeret, er blitt et viktig verktøy til bruk i kvalitetsarbeid ved universiteter og høgskoler. I denne artikkelen, ... -
Universitetslærerarbeidet - utfordring av den naturlige innstilling?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Ansvarliggjøring og bruk av nye styringsformer i skolen fører til endringer i lærerrollen og lærernes arbeid. Tilsvarende endringer i høyere utdanning de siste 20 årene, og funn i en studie blant nye kollegaer ved egen ...