• Barnehagelærerens arbeid med språk i barnehagen, med fokus på fonologisk bevissthet 

      Reistad, Mette Holm (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Learning object; Lecture; Map; Master thesis, 2016-05-11)
      SAMMENDRAG Tittel Barnehagelærerens arbeide med språk i barnehagen, med fokus på fonologisk bevissthet. En kvalitativ undersøkelse om barnehagelærerens språkarbeid. Formål med studien og problemstilling ...
    • Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming 

      Nordvik, Grete; Alvestad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ...
    • Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet 

      Velde Lønning, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ...
    • Kvalitet i barnehagen 

      Alvestad, Marit; Gjems, Liv; Myrvang, Ellinor; Storli, June Berger; Tungland, Inger Benny Espedal; Velde, Kjersti Lønning; Bjørnestad, Elisabeth (Rapporter fra Universitetet i Stavanger;85, Research report, 2019-11)
      I denne rapporten presenteres dybdestudien i det longitudinelle forskningsprosjektet Gode Barnehager for barn i Norge (GoBaN, www.goban.no). Med bakgrunn i hovedstudien ble et utvalg på syv barnehager studert mer inngående ...
    • Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway 

      Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Tungland, Inger Benny Espedal; Alvestad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020-01)
      In this paper, the objective is to explore the area of pedagogy in the reform of kindergarten teacher education (KTE), which was implemented in 2013 in Norway. The data material is based on semi-structured interviews with ...