Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordvik, G., Alvestad, M. (2015) Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming. Nordisk Barnehageforskning. 2015, 11 . 10.7577/nbf.1244Abstract
Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. Intensjonen i denne artikkelen er å løfte fram, analysere og diskutere hvilke danningsdiskurser som kan spores i årsplanenes beskrivelser av danning . Det empiriske grunnlaget for denne kvalitative analysen er tyve årsplaner fra ulike typer av barnehager lokalisert i to større norske bykommuner. Metodologiske perspektiver er knyttet til flere, men særlig til Focault sin kritiske diskursanalyse. Studien bygger på teoretiske perspektiver fra Klafki sin danningsteori og kritisk konstruktive didaktikk, samt til Kosellec sin begrepshistoriske utredning om danningsbegrepet. Avslutningsvis blir de to diskursene som analysen resulterte i; subjektivitets diskursen og felleskapsdiskursen presentert og drøftet ut fra relevante teoretiske og praktiske perspektiver.