Show simple item record

dc.contributor.authorNordvik, Grete
dc.contributor.authorAlvestad, Marit
dc.date.accessioned2017-11-01T14:23:59Z
dc.date.available2017-11-01T14:23:59Z
dc.date.created2015-12-04T08:54:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNordvik, G., Alvestad, M. (2015) Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming. Nordisk Barnehageforskning. 2015, 11 .nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2463508
dc.description.abstractDanningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. Intensjonen i denne artikkelen er å løfte fram, analysere og diskutere hvilke danningsdiskurser som kan spores i årsplanenes beskrivelser av danning . Det empiriske grunnlaget for denne kvalitative analysen er tyve årsplaner fra ulike typer av barnehager lokalisert i to større norske bykommuner. Metodologiske perspektiver er knyttet til flere, men særlig til Focault sin kritiske diskursanalyse. Studien bygger på teoretiske perspektiver fra Klafki sin danningsteori og kritisk konstruktive didaktikk, samt til Kosellec sin begrepshistoriske utredning om danningsbegrepet. Avslutningsvis blir de to diskursene som analysen resulterte i; subjektivitets diskursen og felleskapsdiskursen presentert og drøftet ut fra relevante teoretiske og praktiske perspektiver.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1244/1409
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectdanningsbegrepetnb_NO
dc.subjectrammeplanen for barnehagennb_NO
dc.subjectlæreplanernb_NO
dc.subjectårsplanernb_NO
dc.titleDanningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærmingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber13nb_NO
dc.source.volume11nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1244
dc.identifier.cristin1296858
cristin.unitcode217,6,4,0
cristin.unitnameInstitutt for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal