dc.contributor.author | Nordvik, Grete | |
dc.contributor.author | Alvestad, Marit | |
dc.date.accessioned | 2017-11-01T14:23:59Z | |
dc.date.available | 2017-11-01T14:23:59Z | |
dc.date.created | 2015-12-04T08:54:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Nordvik, G., Alvestad, M. (2015) Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming. Nordisk Barnehageforskning. 2015, 11 . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2463508 | |
dc.description.abstract | Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. Intensjonen i denne artikkelen er å løfte fram, analysere og diskutere hvilke danningsdiskurser som kan spores i årsplanenes beskrivelser av danning . Det empiriske grunnlaget for denne kvalitative analysen er tyve årsplaner fra ulike typer av barnehager lokalisert i to større norske bykommuner. Metodologiske perspektiver er knyttet til flere, men særlig til Focault sin kritiske diskursanalyse. Studien bygger på teoretiske perspektiver fra Klafki sin danningsteori og kritisk konstruktive didaktikk, samt til Kosellec sin begrepshistoriske utredning om danningsbegrepet. Avslutningsvis blir de to diskursene som analysen resulterte i; subjektivitets diskursen og felleskapsdiskursen presentert og drøftet ut fra relevante teoretiske og praktiske perspektiver. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.uri | https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1244/1409 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | danningsbegrepet | nb_NO |
dc.subject | rammeplanen for barnehagen | nb_NO |
dc.subject | læreplaner | nb_NO |
dc.subject | årsplaner | nb_NO |
dc.title | Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 13 | nb_NO |
dc.source.volume | 11 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/nbf.1244 | |
dc.identifier.cristin | 1296858 | |
cristin.unitcode | 217,6,4,0 | |
cristin.unitname | Institutt for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |