Browsing UiS Brage by Author "Sønneland, Margrethe"
Now showing items 1-12 of 12
-
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve (Peer reviewed; Journal article, 2024-10)Instructional planning is acknowledged as an important factor influencing the quality of classroom teaching. DigUp is a Research and Innovation in the Public Sector project which has received funding from the Research ... -
Deskriptiv eller (hetero)normativ? Representasjoner av kjønn og seksualitet i læreboka Fabel 10
Storhaug, Sina (Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som formål å belyse tematikken kjønn- og seksualitetsmangfold i norskfaget, og hvilke representasjoner av kjønn og seksualitet det er som kommer til uttrykk i en lærebok intendert for elever på 10. ... -
Dialogue and defamiliarization: The conceptual framing of an intervention for challenging readers and improving the quality of literature discussions
Tengberg, Michael; Johansson, Maritha; Sønneland, Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2023)To lead discussions about complex literary texts in a classroom of teenagers is no doubt a challenging task for many teachers. It is therefore meaningful to explore how teachers’ management of literature discussions can ... -
Examining the Value of Literary Conversations: A critical mapping review of research into literary conversations in Scandinavian L1 classrooms
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2023)In recent years, researchers and practitioners in the field of Scandinavian L1 literature education have devoted considerable attention to literary conversations. In the Scandinavian countries, research into literature ... -
«Hvordan får du inntrykk av det i teksten?» - En studie av lærers respons på elevers ytringer i en litterær samtale på syvende trinn
Stensland, Marit (Master thesis, 2023)I denne masterstudien har jeg vært interessert i å studere muntlighet i norskfaget. Valget landet da på å undersøke litteraturundervisning og samtaler om tekst i klasserommet. Masterstudien er grunnlagt i teori om litterære ... -
I opphavet var (ikkje) ordet : narrative brot i Arne Garborgs Jesus Messias (1906)
Sønneland, Margrethe (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Den provoserande, vridane leiken til Jesus Messias er ei årsak til at boka vart hovudobjekt for avhandlinga. Eg tykte ho skilte seg slik ut frå andre Garborgtekstar, og at ho trass i skilnaden, verka til å sitja fast i eit ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
Gjerde, Anette Christine (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
Friestad, Kristine; Katla, Klara Sofie. (Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ... -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ... -
Norskundervisning i ungdomsskolen: En studie av vilkår for engasjement
Hove, Karen Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;;, Master thesis, 2020-06-12)Denne oppgaven har følgende problemstilling: «Hvilke vilkår er tilstede når uengasjerte lesere engasjerer seg i tekstarbeid?» Lesing er en aktivitet som krever at leseren er engasjert og har kunnskap om hvordan han ... -
Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen
Sønneland, Margrethe (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-11)Problemfokusert undervisning og dybdelæring i utdanningen har blitt løftet frem som sentralt for utviklingen av elevenes læring i fremtidens skole – for de såkalte 21st Century skills (f.eks. Ananiadou & Claro, 2009, s. ... -
Å engasjere umotiverte lesere på ungdomsskolen
Jacobsen, Håkon Andreas (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan man kan engasjere ungdomsskoleelever i arbeid med tekster. Målet er å lære noe nytt, som kan føre til forbedringer av min egen praksis i klasserommet. ...