Norskundervisning i ungdomsskolen: En studie av vilkår for engasjement
Master thesis

View/ Open
Date
2020-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [926]
Abstract
Denne oppgaven har følgende problemstilling:
«Hvilke vilkår er tilstede når uengasjerte lesere engasjerer seg i tekstarbeid?»
Lesing er en aktivitet som krever at leseren er engasjert og har kunnskap om hvordan han skal lese. I Norden finnes det lite forskning på hvordan en kan engasjere ungdomsskoleelever i møte med tekstarbeid. Forskning på yngre elever viser at engasjement har en positiv virkning på leseprosessen. En studie gjennomført på 9.trinn viser at noen oppgaver og noen arbeidsformer er mer egnet for å skape og legge til rette for engasjement. Målet med studien er å bidra til kunnskap om hvilke vilkår som er tilstede når elever engasjerer seg i møte med tekster generelt, og hos elever som defineres som uengasjerte lesere spesielt.
Datamaterialet er samlet inn gjennom deltakende observasjon og tre kvalitative forskningsintervju. Totalt ble syv undervisningstimer observert, og det ble skrevet feltnotat. To intervju ble gjennomført med klassens norsklærer, og et gruppeintervju med fire elever. Tematisk analyse og NVIVO ble brukt for å analysere materialet. I analysen ble det identifiserte og skisserte ulike vilkår for engasjement for elever generelt, og for elevene som var definert som uengasjerte lesere.
Analysen viser at virkelighetsnære møter med tekst, samarbeid og elevmedvirkning er noen av vilkårene som er tilstede når elevene engasjerer seg i tekstarbeid.
Description
Master's thesis in Special education