Student papers (HF-IKS)
Master- og bacheloroppgaver i Lesevitenskap / Literacy studies / Historiedidaktikk
Recent Submissions
-
“Jeg ser en dame som har veldig sånn rotete hår”: En studie av elever på videregående skole sin forestillingsverden i møte med en skjønnlitterær tekst
(Master thesis, 2022)Når vi leser, bygger vi oss forestillinger. Noe blir nøye skildret i teksten, og vi får servert en tydelig visuell fremstilling, mens andre ting blir gjerne aldri beskrevet, og vi blir nødt å gjør oss opp en tolkning av ... -
Cross-linguistic influence in third language acquisition: An empirical study in lower secondary schools in Norway
(Master thesis, 2024)This study investigates cross-linguistic influence (CLI) in third language (L3) acquisition, focusing on Norwegian and English as previously acquired languages and French as the target L3. The research explores whether CLI ... -
«Ting betydde noe her»: En lesning av Ellers er jeg ikke noe menneske (2018) av Agnar Lirhus, med vekt på utenforskap og didaktisk potensial
(Master thesis, 2024)Oppgaven tar sikte på å utforske hvordan Agnar Lirhus tematiserer utenforskap i verket Ellers er jeg ikke noe menneske, og hvordan norsklæreren kan nytte romanen til å belyse det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» ... -
Hålogalands natur, overlevelse i Endring
(Master thesis, 2024) -
De fleste liker å leve som vanlig: en analyse av menstruasjonsetikette i norsk undervisningsmateriale, 1889-1981
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven besvarer problemstillingen, om hvordan menstruasjonsetikette har kommet til uttrykk i norske undervisningsmaterialer, bestående av læreplaner, lærerveiledninger og lærebøker, i tidsperioden 1889-1981. ... -
"Moren til Moa er en fisk": Kommunikasjon av maktstrukturer mellom barn og voksne i Akvarium
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en analyse bildeboka Akvarium (2014) av Gro Dahle og Svein Nyhus. I bildeboka møter leseren Moa, som bor sammen med moren sin. Moren til Moa er en gullfisk. Relasjonen mellom Moa og moren er ... -
"Årh, jeg kunne jo bare rukket opp hånden". En kvalitativ studie av hvordan elever som oppleves som stille, snakker om vilkår for deltakelse.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan stille elever snakker om sin egen deltakelse i undervisningen, og faktorene som påvirker deres muligheter for deltakelse. For å kunne utforske dette fenomenet har fem elever fra fire ... -
Charting Maritime Heritage: The Establishments of the Norwegian Seafaring Museum on Bygdøy and the National Maritime Museum in Greenwich
(Master thesis, 2024)This thesis delves into the establishment of the Norwegian Seafaring Museum on Bygdøy (1914) and the National Maritime Museum in Greenwich (1934), providing a comprehensive comparative analysis of the economic, social, ... -
«Om jeg treffer en samisk gutt kan vi sammen skape en homofil identitet - en same som er sammen med en same.» - Samisk historie i skeive samers fortellinger
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne oppgaven er skeive aspekter ved den samiske historien. Jeg gjennomfører en analyse av fortellingsmønstre, hvordan historiebevissthet kommer til uttrykk, og avslutningsvis en historiebruksanalyse av ... -
I frontlinjen av kampen: Calle Almedals og Helge Fisknes’ innsats for å bekjempe hiv- og aidsstigmatisering i Norge på 1980-tallet
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsoppgaven undersøker aktivisme for skeive under aidsepidemien i Norge på 1980-tallet, med fokus på to sentrale aktører innen skeiv aktivisme: Calle Almedal og Helge Fisknes. Gjennom oppgaven stilles ... -
Historisk Empati i Norsk Utdanningshistorie: Fra det implisitte til det eksplisitte
(Master thesis, 2024)Historisk empati ble nylig eksplisitt en svært viktig del av den nye læreplanen for 2020. Det er uklart på hvilken måte eller hvilken form historisk empati tidligere har tatt i norsk utdanningshistorie. Gjennom å analysere ... -
AIDS- frykt, skam og håpløshet: Fryktretorikken som ble spredt under aidsepidemien i Norge, et innblikk.
(Bachelor thesis, 2024) -
Analyse av Stengd gitar - LSD si rolle i narrativet
(Bachelor thesis, 2024) -
En analyse av vikingvåpen i populærkultur
(Bachelor thesis, 2024) -
«Jeg er et helt liv i redningsvest»: Identitetsprosessar og didaktisk potensial i Sumaya Jirde Ali si diktsamling Melanin hvitere enn blekemiddel (2018)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg undersøkt det didaktiske potensialet i Sumaya Jirde Ali si diktsamling Melanin hvitere enn blekemiddel, med fokus på korleis identitet blir framstilt. Identitet er i analysane av fem utvalde ... -
Kampen mot kjønnsbasert vald: Forbindelsar, systersolidaritet og visjonar i den norske krisesenterrørsla,1976 til 1983.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva tek føre seg historia til krisesenterrørsla i Noreg frå 1976 til 1983. Hovudfokuset for oppgåva er å belysa kvifor og korleis krisesenterrørsla arbeidde for å adressera og nedkjempa kjønnsbasert vald ... -
Undervisning av historiske vitenskapelige konsepter som historisk empati gjennom This War of Mine: Et forsøk på å tilpasse Egenfeldt-Nielsens teoretiske rammeverk for videospill-læring til den norske skolen.
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen som ble introdusert i 2020 av Utdanningsdirektoratet ble det blant annet lagt frem at historisk empathy skulle bli del av Historie- og samfunnsfag-undervisning og da som en av fagenes kjerneelementer. ...