Browsing UiS Brage by Author "Staurseth, Hanne Egenæs"
Now showing items 1-6 of 6
-
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve (Peer reviewed; Journal article, 2024-10)Instructional planning is acknowledged as an important factor influencing the quality of classroom teaching. DigUp is a Research and Innovation in the Public Sector project which has received funding from the Research ... -
Dølen blant borgarane: ein diskursiv omgrepsanalyse av eit djervt, norsk og endå litt rått prosjekt
Staurseth, Hanne Egenæs (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)I 1858 oppretta Aasmund Olavsson Vinje Dølen: eit vikublad, og drista seg derifrå til å komme med ytringar på landsmål i ei elles så riksmålsprega allmente. Dette er ei avhandling om desse ytringane, om motstanden dei fekk, ... -
(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag
Staurseth, Hanne Egenæs (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ... -
Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi?
Staurseth, Hanne Egenæs (Journal article; Peer reviewed, 2018-06)I senere år har både norsk og internasjonal leseforskning vektlagt og operasjonalisert fagpersonens tenke- og væremåter for å finne fagrelevante tekstpraksiser. Et skolefag som har fått lite oppmerksomhet, er geografi. Det ... -
Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
Staurseth, Hanne Egenæs (Journal article; Peer reviewed, 2019)When new ideas or curriculum find their way into schools, it is the teachers’ job to transform them into teachable units. Transformations demand ongoing choices in dilemmas between structure and improvisation. This study ... -
Lesing på skjerm vs. lesing på papir: Et utvalg elever og læreres preferanser og refleksjoner
Solstad, Helene (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilke preferanser et utvalg elever og lærere på mellomtrinnet har og hvilke refleksjoner de gjør seg angående lesing på skjerm og lesing på papir. På bakgrunn av dagens økende tilgjengelighet av ...