Now showing items 41-60 of 63

    • Mer rom for byliv - Fjerning av gateparkering i sentrum 

      Zogaj, Diamanta (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-15)
      En av vår tids største utfordringer er menneskeskapte klimaendringer (Cicero, 2017). Klimagassutslippene i Trondheim har økt med 15 prosent i perioden 1991-2013 og betydelige tiltak må iverksettes for å stoppe denne veksten ...
    • Norestraen Sør- en sunn, grønn og levende bydel 

      Grødem, Anna (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      Oppgaven tar utganspunkt i å transformere havneområdet Norestraen Sør til en bydel med bolig, næring og rekreasjonsområder. Visjonen for den nye bydel Norestraen Sør skal derfor baseres på et hverdagsliv hvor fysisk aktiv- ...
    • Nullvekstmålet og lokalisering av publikumsrettede offentlige virksomheter: Relokalisering av Stavanger universitetssykehus 

      Ibrahim, Abd EL Hamid (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-26)
      Som ledd i arbeidet med utvikling av miljøvennlig areal- og transportinfrastruktur, stilles det fra nasjonalt hold krav om at offentlige publikumsrettede virksomheter, eksempelvis sykehus, skal lokaliseres i områder som ...
    • Nytorget - hvordan skape et sosialt, aktivt og attraktivt byrom 

      Litlehamar, Anna (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Hovedmålet med denne oppgaven er å beskrive og vise hvordan man kan gå fram for å designe et sosialt, aktivt og attraktivt byrom på Nytorget i Stavanger, og hvordan et resultat av denne tilnærmingen kan se ut. Oppgavestrukturen ...
    • Offentlige rom i den Arabisk-Islamske byen : case: den historiske byen i Nablus Palestina 

      Haver, Henrik (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2008, Master thesis, 2008)
      Heftet du nå holder i hånden er en mastergradsoppgave i Urban Design og byutvikling utført ved Universitetet i Stavanger våren 2008. Hovedtema for oppgaven er ”Offentlige rom i den Arabisk-islamske byen”, og er ment å gi ...
    • Participatory approach in the design of urban green spaces. A case study of Lervig park in Stavanger. 

      Soltani, Rezvan (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-14)
      This thesis is focusing on participatory approach in the design of urban green spaces. The aim of this study is to apply the participatory method in a case study and demonstrate the feasibility and progress of this method. ...
    • Post-occupancy Evaluation for Liveability in Urban Districs 

      Campos, Eva Paola Kvist (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-29)
      Climate change and depletion of natural resources are global issues that demand a continuous transformation of the built environment. Urban sustainability practices and green building certifications lead the construction, ...
    • Revitalisering av Trygve Lies plass på Furuset 

      Horne, Heidi (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Hvordan vi mennesker velger å forflytte oss og reise på er et sentralt tema innenfor byplanlegging. Politikere og planleggere har igjennom flere år hatt et stort fokus på å fremme bærekraftige reisevaner i byer og tettsteder, ...
    • Sammenhenger mellom grønnstruktur, bomiljø og levekår. En kvalitativ studie av Kvernevik i Stavanger 

      Håvardsholm, Marte (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      Oppgaven har tatt utgangpunkt i en antagelse om at sammenhengende og variert grønnstruktur i byer og tettsteder, har en innvirkning på menneskers levekår og skaper et viktig grunnlag for et godt bomiljø. Oppgaven har derfor ...
    • Shopping Centers and a City 

      Sontani, Annisa Solihah (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2017-01-15)
      The main aim of this thesis is to study how shopping centers in Stavanger region coexist with the city, with special focus on the relationship between the shopping centers and the neighborhoods. In addition, the ...
    • Sitteplassers betydning for gode byrom 

      Bjerkreim, Ida (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      Dette mastergradsarbeidet omhandler hvordan flere og bedre sitteplassers kan skape gode byrom. Først vises det generelt hvordan sitteplasser fungerer som et inviterende element i byrommet og kan bidra til å skape ...
    • Status of Net-zero energy building (NZEB) in Norway 

      Kiran, Reeta (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-11)
      The building sector accounts for nearly 40 % energy consumption and 36 % of greenhouse gas emission in Europe. In 2010, the European Union introduced Energy performance building directive (EPBD) recast with the target to ...
    • Sustainable mobility, city development along the Bergen light rail corridor 

      Johansen, Kristian Ramstad (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      The realization of the Bergen Light Rail indicates a change in the Norwegian land use and transportation politics. Even though the term sustainable development has existed and been used among planners, administrations ...
    • Tettstedsutvikling Slåttevik-Tysværvåg 

      Osnes, Christian Sivertsen (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;, Master thesis, 2013)
      Denne oppgaven tar for seg området Slåttevik-Tysvævåg i Tysvær kommune som ligger i Rogaland. Rogaland har de siste 60 årene hatt en stor befolkningutvikling og dette har lagt et stort press på arealer. Et strengt jordvern ...
    • The creative campus : campus design in Aalborg's phased industrial port, based on new urbanism ideals 

      Bakken, Morten (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      The project evolves around the design of a new city campus for the department of Architecture and Design [A&D] at Aalborg University. The campus will be located on the south banks of Limfjorden in Aalborg. Since the ...
    • The feasiblility of transition plans towards more bus mobility at Northern-Jæren 

      Gamaal, El-Attar (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;, Master thesis, 2013)
      Nord – Jæren vokser raskt med hensyn på befolkning, bedrifter og ferdsel. Det nåværende ferdselsmønsteret er hovedsakelig basert på bilferdsel. Bilferdsel forårsaker lange køer og perioder med mye trafikk og påvirker utslipp ...
    • The relevancy of Masdar City for low carbon urban development in Norway 

      Moxnes, Irmelin Aamodt (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Masdar City has gained much attention for its carbon neutral and zero waste image. The thesis suggests that the carbon neutrality concept should be reconsidered as a worldwide development goal. Other more realistic and ...
    • Transformasjon av Vibemyr 

      Lodden, Andreas (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;, Master thesis, 2014-06-15)
      Nord-Jæren er en region i rask vekst og utvikling. Det er derfor viktig å planlegge og utvikle byer og tettsteder som vil være bærekraftige i framtiden. Med dette som bakteppe tar oppgaven utgangspunkt i å transformere et ...
    • Urban mobilitet 

      Salicath, Carl-Frederic (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;, Master thesis, 2013)
      Dette er prosjektrapporten fra arbeidet med masteroppgave i Byutvikling og Urban Design, skrevet til Universitetet i Stavanger. Oppgaven er utført for Railconsult AS og Vestfold fylkeskommune, våren 2013. Oppgaven består ...
    • Vestre Havnepromenade 

      Håland, Anne (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      Med utgangspunkt i oppgavens problemstilling, “Hvordan gjeninnføre Aalborg Kommunes opprinnelige tanker og visjoner for området, samt skape et attraktivt offentlig byrom som inviterer til opphold og er ment til å brukes ...