• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effektiv areal- og transportplanlegging? : grad av samsvar mellom overordnede planer og lokal utvikling i Ski

Thorvaldsen, Carina Holm
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Thorvaldsen, Carina Holm.pdf (22.85Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/181919
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [824]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan arealbruk på lokalt nivå samsvarer med overordnede planer og strategier for

en samordnet areal- og transportplanlegging gjennom et studie av Ski som knutepunkt i Osloregionen. Oppgaven vurderer

også kritisk de overordnede mål opp mot faktisk utvikling i klimaendringer og befolkningsvekst.

Behovet for transport henger nøye sammen med arealbruk og utbyggingspolitikk, og det er kommunene som i hovedsak

styrer arealdisponeringen i Norge, etter gjeldende Plan og bygningslov. Klimaendringene er et alvorlig faktum, og transportsektoren

står for nærmere en tredel av klimagassutslippene i Norge i dag. Norge har, i henhold til Kyotoavtalen, juridisk

bindende forpliktelser til tallfestet reduksjon av klimagassutslipp i perioden fra 2008 til 2012. Oppgavens kartlegging

og analyse viser at internasjonale forpliktelser så langt ikke blir overholdt, og det er lite som tyder på at Norge vil klare

å forbedre denne situasjonen innen 2012. Likevel har Norge nasjonale mål om enda strengere utslippskrav enn forpliktelsene

fra Kyotoavtalen, noe som tyder på at intensjonen bak målene ikke er forankret i faktisk utvikling eller nasjonal

endringsvilje, men kun i et ønske om økonomiske bidrag til utslippskutt i andre land.

Kartlegging av befolkningsendringer i hele landet, Osloregionen og i Ski kommune, viser en større vekst enn hva planer

og strategier i hovedsak tar høyde for. Kritisk vurdering av Statistisk sentralbyrå sine befolkningsframskrivninger viser

også en tendens til underdrivelse i forhold til faktisk utvikling, noe som gir et dårlig grunnlag for videre planlegging basert

på disse prognoser, og uheldige konsekvenser for arealbruk og transportbehov.

Overordnede planer og strategier for areal- og transportplanlegging i Osloregionen har entydige mål om en kostnadseffektiv,

regional utbyggingspolitikk som skal være bærekraftig, miljøvennlig og ressursbesparende ved at arealbruk og

bebyggelse skal være samordnet med et transportmønster som stimulerer bruk av kollektivtransport. Analysen viser at

planer og strategier innen areal- og transportplanlegging i stor høy har de samme mål, noe som tyder på at overordnet

målsetting lett lar seg overføre fra nasjonalt til lokalt nivå og inkorporeres i planer og strategier på alle plannivåer. Likevel

viser kartleggingen at dagens utvikling går relativt upåaktet hen for overordnede mål om utslippsreduksjoner, og at både

utslipp og transportomfang stadig øker som en følge av blant annet befolkningsvekst, endrede holdninger, økt velstand og

fokus på effektiv tidsbruk. Faktisk arealbruk i Ski viser at det er lite samsvar mellom lokal utvikling og overordede mål, og

at arealbruk og bebyggelse ikke representerer en bærekraftig utvikling i forhold til det potensialet som finnes.

Nytt designforslag er presentert for å vise hvordan en utvikling i Ski sentrum kan ivareta overordnede mål og bidra til en

bærekraftig areal- og transportutvikling. Det er samtidig lagt stor vekt på kvalitet i byrom og en styrking av sentrumsfunksjonen,

og forslaget viser hvor stort potensial for fortetting og bygging som finnes rundt kollektivknutepunktet i Ski.

Den historiske fremstillingen av Norges bruk av regionale planer peker på en gjennomgående tendens med tilstrekkelig

fagkunnskap og erfaring fra andre land, men mangel på politisk styringsvilje og virkemiddelbruk. Siden 1970 tallet

har viktigheten av et kostnadseffektivt og transportreduserende utbyggingsmønster blitt nedprioritert i kommunene

og tapt kampen om pressede økonomiske ressurser mot oppbyggingen av velferdsstaten med skole-, omsorg- og

helsetjenester som de viktigste politikkområdene. Refleksjonen peker på dårlig organisering og ansvarsfordeling mellom

forvaltningsmyndighetene, og foreslår å overføre forvaltningsmyndighet for arealbruk og utbyggingspolitikk fra kommuner

til et politisk mellomnivå. Det vektlegges en regioninndeling basert på faglig kompetanse fremfor dagens administrative

fylkesgrenser for å ivareta byregioner med et kostnadseffektivt næringslivs- og bosettingsmønster, og viktigheten av et

politisk uavhengig faglig organ med beslutningsmyndighet.
Description
Master's thesis in Urban development and design
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit