Risikoanalyse for skipskollisjoner : endres trafikkmønsteret rundt en installasjon i løpet av den tiden installasjonen er på feltet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181943Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Sammendrag
Denne rapporten er resultatet av den avsluttende prosjektoppgaven for masterstudiet i risikostyring ved Universitetet i Stavanger. Oppgaven omhandler risikoanalyse for skipskollisjoner.
Safetec (1994) har laget en modell for risikoanalyse av skipskollisjoner som modellerer fartøy som ikke er feltrelaterte i trafikkruter. I følge denne modellen, er den årlige kollisjonsfrekvensen mellom et fartøy og installasjon avhengig av:
- Årlig antall fartøy i trafikkrutene i området rundt installasjonen
- Sannsynligheten for at fartøyet skal være på kollisjonskurs
- Sannsynligheten for at verken fartøyet eller installasjonen klarer å gjennomføre unnvikende manøver.
Sannsynligheten for at et fartøy er på kollisjonskurs er avhengig av kjennskapen mannskapet på fartøyet har til installasjonen, hvordan kursen til fartøyet planlegges på forhånd, og om fartøyet har kurs mot installasjonen. Kjennskapen mannskapet har til installasjonen er i Safetec-modellen avhengig av den tiden installasjonen er på feltet.
Problemstillingen i denne oppgaven er om tiden installasjonen er på feltet har en signifikant effekt på kjennskapen til installasjonen. For å løse denne problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i Safetec-modellen for analyse av kollisjonsrisiko, og analyserer trafikkbildet rundt to midlertidige installasjoner plassert på norsk sokkel ved hjelp av tre ulike analyser. De tre analysene skal forsøke å avdekke endringer i adferd hos fartøy som ikke er feltrelatert i den perioden en installasjon er på feltet. De to første analysedelene tar utgangspunkt i trafikkmengden innenfor henholdsvis 12 nm og 3 nm i forhold til installasjonen, og analyserer forholdstallet for andel fartøy som passerer innenfor sonen på 12 nm og utenfor sonen på 3 nm. Første delanalyse sammenligner trafikkmønsteret i den perioden installasjonen er på feltet med to referanseperioder. Andre analysedel analyserer den perioden installasjonen er på feltet, og observerer hvilken utvikling i manøvreringsmønster fartøy som passerer installasjonen har innad i den perioden installasjonen er på feltet. Tredje delanalyse observerer manøvreringsmønsteret til de fartøy som passerer installasjonen flere ganger, for å avdekke mulige endringer i manøvreringsmønster mellom første og senere passeringer. Resultatet av første analysedel viser at det ikke var endringer i trafikkmønster for passerende fartøy mellom den perioden installasjonen var på feltet, og i to referanseperioder der installasjonen ikke var på feltet. Andre analysedel viser ingen signifikant endring i trafikkmønster innad i den perioden installasjonen var på feltet. En like stor andel fartøy passerte utenfor sonen på 3 nm i første som siste del av den perioden installasjonen var på feltet. Tredje analysedel viser at det er lite endring i adferd, illustrert ved endring av manøvreringsmønster, for fartøy som passerer installasjonen flere ganger.
Resultatet av analysen viser at tiden installasjonen er på feltet ikke har en signifikant effekt på trafikkmønsteret rundt installasjonen. Mulige forklaringer kan være at utstrakt bruk av elektroniske hjelpemidler ved navigasjon fører til at kjennskapen til installasjonen i utgangspunktet er høy, samtidig som kommunikasjonen mellom fartøy og installasjonen er god.
På bakgrunn av analyseresultatene foreslås det at Safetec-modellen for kjennskapen til installasjonen endres og oppdateres med nye parametre.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management