En studie av Petroleumstilsynets vektlegginger av ulike perspektiver i MTOinspirerte granskninger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181992Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
Sammendrag
I granskningslitteraturen finnes det ulike forklaringer på hvorfor en ulykke oppstår. Petroleumstilsynet (Ptil) er en stor granskningsaktør i norsk sammenheng og har i stor grad en forståelse om at en ulykke skyldes brudd i barrierene. Enten i form av at barrierene sviktet eller at de manglet. Denne oppgaven er en casestudie med utgangspunkt i Ptil hvor målet var å finne ut i hvor stor grad ulike perspektiver blir trukket inn i forbindelse med Petroleumstilsynets MTOinspirerte granskninger.
For å finne ut av dette ble det utført åtte dybdeintervjuer av syv granskere fra tre forskjellige fagområder. I tillegg ble en tilsynskoordinator i Ptil intervjuet. Hensikten var å undersøke i hvilken grad respondentene ubevist eller bevisst bruker forskjellige ulykkesperspektiver. Samt hvordan respondentenes ulykkesperspektiver samsvarer med de teoretiske ulykkesperspektivene som ble presentert i det teoretiske rammeverket.
Funn i oppgaven viser at vektlegging av forskjellige perspektivene hovedsaklig skjer på bakgrunn av tre faktorer, ulykkens karakter, fagtradisjon og kontekstuelle forhold. Det kan synes som om respondentene med en samfunnsvitenskapelig bakgrunn er i større grad åpen for å benytte Informasjonsprosseseringsperspektivets-og Beslutningsperspektivet i granskningen av en ulykke, enn dem med en naturvitenskapelig bakgrunn. Av kontekstuelle forhold som bidrar til ulik vektlegging av perspektivene blir mandat og samarbeid med politiet nevnt. Mandat er i de fleste tilfeller utformet i henhold til en barrieretenkning. Videre er granskningsmetodikken som blir brukt i Ptil i stor grad basert på en Barriereperspektivet. Noe som følgelig vil bidra til økt vektlegging. I henhold til Informasjonsprosseseringsperspektivets- og Beslutningsperspektivet er granskningsmetodikkens begrensninger knyttet til blant annet kompleksiteten på installasjonene.
Det kan på bakgrunn av svarene til forskningsspørsmålene konkluderes med at de fire ulykkesperspektivene som ble presentert i denne oppgaven i ulik grad blir trukket inn i Ptils MTOinspirerte granskninger. Barriereperspektivet sammen med human error er det perspektivet som i størst grad blir trukket inn. Informasjonsprosseseringsperspektivet blir trukket inn når problemer knyttet til informasjonshåndteringen er tydelige tilstede i ulykkesøyeblikket. Beslutningsperspektivet blir i liten eller ingen grad trukket inn.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety