Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVikse, Inger Mette
dc.date.accessioned2011-10-14T10:34:03Z
dc.date.available2011-10-14T10:34:03Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/182004
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractDet er for tiden uenighet mellom Sjøfartsdirektoratet og LNG næringen vedrørende risiko knyttet til transport av nedkjølte gasser på tankbiler på norske ferjer. Sjøfartsdirektoratet har strenge restriksjoner i forhold til hvor mange passasjerer som kan være med på ferjen når det er en tankbil fylt med nedkjølt gass ombord. Dette har ført til at tankbilene må stå over noen ferjeturer når det er stor trafikk. Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet en ny forskrift som regulerer transport av farlig gods, men pga problemer med å oppfylle bestemmelsene vedr. transport av nedkjølt gass er deler av forskriften enda ikke trådt i kraft. LNG næringen er i mot de strenge restriksjonene i forskriften. De har fått utarbeidet en risikoanalyser av transport av gass på tankbiler på norske ferjer, og konkluderer der med at risikoen er akseptabel. Målet med denne oppgaven er å finne ut hvorfor det er så stort skille mellom Sjøfartsdirektoratets og LNG næringens (her representert av Gasnor) syn på risiko knyttet til transport av LNG på norske ferjer. I oppgaven er en del teori innenfor risiko, forskriften til Sjøfartsdirektoratet og risikoanalysen til LNG næringen gjennomgått, og det er foretatt intervjuer med de to partene. Dette for å finne ut hva som påvirker synet deres vedr. risikoen og hvorfor de mener det de gjør. Hovedgrunnen til skillet i synet på risikoen er at Sjøfartsdirektoratet bygger sine forskrifter på internasjonalt regelverk som ikke er tilpasset norske forhold, mens Gasnor driver en aktiv risikostyringsprosess hvor de identifiserer og håndterer det de mener er faktisk risiko ut fra de faktiske forholdene. Videre viser det seg at det er en del ulikheter mellom de to i forhold til bakgrunn, ressurser, interesse, fokus, risikotilnærming og styring, samt kunnskap på området.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.titleTransport av LNG på tankbiler på norske ferjeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel