Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Eva Westgaard
dc.date.accessioned2011-10-10T15:24:40Z
dc.date.available2011-10-10T15:24:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/182062
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven rettes søkelys mot trafikksikkerhet i Norge, og hvordan Statens vegvesen bidrar til å bedre trafikksikkerheten på norske veger. En form å gjøre dette på er å gjennomføre trafikksikkerhetsinspeksjon og/eller -revisjon. En trafikksikkerhetsinspeksjon er en systematisk gjennomgang av et nytt veganlegg eller en eksisterende veg, mens en trafikksikkerhetsrevisjon er en systematisk og uavhengig gransking av trafikksikkerhetsforhold i en veg- og trafikkplan. Fokus er hovedsakelig på trafikksikkerhetsinspeksjon. I løpet av 2011 er det planlagt en revisjon av håndboken som benyttes hvor prosedyre for utførelse av trafikksikkerhetsinspeksjoner og –revisjoner beskrives. En del av formålet med oppgaven er å bidra med enkelte momenter til denne revisjonen. Det som er interessant er om de tiltak man utfører for å bedre trafikksikkerheten har en betydning? Benyttes penger og ressurser på riktig måte, og hvilke verktøy er tilgjengelige for å øke sannsynligheten for dette? Dette er noen tema som blir berørt i denne oppgaven. Fra innledningen av oppgaven blir vi ledet til en historisk fremstilling av hvordan utviklingen har vært med arbeid på feltet trafikksikkerhet. Videre presenterer teorikapittelet relevant teori fra risikostyring. Noe om hvordan Statens vegvesens praksis er i dag presenteres også. Neste steg av oppgaven belyser hvilken metode som er benyttet. Ved hjelp av kvalitativ metode, og da i stor grad i form av samtaler med ansatte og undersøkelse av relevant litteratur, viser dette sitt resultat i analysen. Her presenteres og evalueres ulike relevante metoder og teorier som anses gunstige. Videre presenteres en case, hensikten her er å belyse hvorvidt de tiltak som er utført på to ulike vegstrekninger i Rogaland har hatt effekt. Analysedelen blir videre evaluert i en drøfting som tar for seg ulike faser og tema. Dette leder til slutt frem til konklusjonen. Kort fortalt er mye av dagens praksis fornuftig, og trafikksikkerhetstiltak har sin nytteverdi. Dette betyr at metoden de benytter i dag har forankring i gode analysemodeller, og dette kan samtidig ses i sammenheng med at tallet på antall omkomne eller hardt skadde i trafikken er redusert i senere år. Det skal derimot nevnes at det ikke er gitt at dette kun er grunnet tiltak som utføres etter en inspeksjon/revisjon – andre typer tiltak kan også være medvirkende årsak til dette. Det eksisterer likevel et forbedringspotensial. Ved å føre prosessen ytterligere et steg i forhold til dagens praksis er det rimelig å anta at dette vil gi høyere grad av kvalitetssikring. Dette gjelder både de tiltak som utføres, samt metoden som i dag benyttes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;
dc.subjectrisikostyringen_US
dc.titleTrafikksikkerhet - Hvordan kan trafikksikkerhetsinspeksjoner og -revisjoner bidra til et mer trafikksikkert vegnett?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel