• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Endringsordre håndtering i IKM Testing AS

Quach, David
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Quach_David.pdf (2.330Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/182324
Date
2014-01-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1667]
Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven har vært at endringsproblemene har økt i intensitet og

omfang siden 1970-årene. I Norge har dette særlig vært påvirket av utviklingen i offshoremarkedet,

men utviklingen er internasjonal. Den har hatt betydelig innvirkning på så vel endringsreglene som

forståelsen av hvilke problemer endringer innebærer.

I denne oppgaven undersøkes det hvordan IKM Testing håndterer endringsordre og evt. komme med noe

forslag til forbedringer. Flere metoder er brukt for å besvare disse problemstillingene, blant

annet ved bruk av spørreskjema, men hovedtyngden vil ligge i observasjonene gjennom avklaringer og

diskusjoner med sentrale personer i prosjekt.

Observasjonene og dataene ble så sammenlignet med fagteori, og det kan konkluderes med at bedriften

har en nokså god kontroll over endringer i prosjekt og endringsordre. Men det er også rom for

forbedringer. Organisasjonskulturen i bedriften gir ansatte mye fritt spillerom, derav

prosjektledernes varierende arbeidsmetoder. Dette er ikke nødvendigvis negativt og kan fremme

kreativitet og innovasjon, men samtidig kan dette også føre til større mulighet for menneskelige

feil.

Dårlig håndtering av endringsordre er et direkte resultat av menneskelig feil. Ved å innføre noen

hjelpermidler for å redusere mulighetene og sannsynlighetene for slike feil vil det medføre til

bedre kontroll og håndtering av endringer. Følgende er det listet opp noen forbedringsforslag som

kan heve nivået og føre til en mer samstilt måte å arbeide på:

• Kompetansen, kunnskapen og bevisstheten om endringsordre må økes.

• Bedre kommunikasjon og forventningsavklaring med kunden.

• Bedre erfaringsoverføring innad i bedriften.

• Innføre veiledende hjelpemidler for å redusere mulighetene for menneskelig feil, som for

eksempel sjekklister, mal og prosedyrer.

• Innføre hjelpemidler for bedre kontroll over prosjektendringer, som for eksempel

endringsordrelogg som viser status over pågående endringer.
Description
Master's thesis in Industrial economics
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit