Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Brit
dc.contributor.authorØstrem, Sissel
dc.date.accessioned2013-10-03T11:24:00Z
dc.date.available2013-10-03T11:24:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationHanssen, B. og Østrem, S. (2013) Rutinemessig plikt eller produktiv læring? En studie av praksis og arbeidskrav i en veilederutdanning knyttet til veiledning for nyutdannede lærere. Stavanger : Universitetet i Stavangerno_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-541-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185525
dc.description.abstractDenne rapporten handler om en studie av veilederutdanningen på Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk på Universitetet i Stavanger. Den skal utdanne profesjonelle veiledere for nyutdannede lærere, og vi ser den derfor som en type profesjonsutdanning. Denne utdanningen fikk 10 faste studieplasser fra Kunnskapsdepartementet i 2010 og nye 10 studieplasser fra 2011. Den skriver seg derved inn i rekken av formaliserte utdanninger som vårt universitet skal ta hånd om. Siden oppstarten i 2003 har utdanningen fått gode studentevalueringer. Selv om studenttilfredsheten synes å ha vært stor, er det likevel blitt et gnagende spørsmål om vi er på rett veg og utdanner de veilederne som er best med tanke på nyutdannede læreres behov og deres komplekse oppgaver i en inkluderende skole. Studenttilfredshet er tross alt bare en av mange mulige indikatorer på kvalitet i en utdanning og etter vår mening ikke tilstrekkelig for å kunne uttale seg om kvaliteten på en utdanning. Studieemnet er stadig blitt revidert, og utdanningen framstår annerledes i dag enn den gjorde ved oppstarten. Revisjonene er blitt gjort på grunnlag av ideer vi har utviklet og omsatt til praktisk handling, og de nasjonale føringene for en veilederutdanning knyttet til nyutdannede lærere fra 2010. Disse revisjonene er i liten grad forskningsbaserte. Dette er motivet for å gjennomføre forskningsprosjektet som setter søkelyset på en utdanning vi selv er arkitekter for og i tillegg har vært ansvarlig for å gjennomføre. Undersøkelsen gjelder utdanningen i 2011 – 2012 og er knyttet til lærere i skolen. Vi takker UiS for forskningsmidler som gjorde studien mulig å gjennomføre.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Stavangerno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter fra Universitetet i Stavanger;41
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectlærerutdanningno_NO
dc.subjectveiledningno_NO
dc.subjectveilederutdanningno_NO
dc.titleRutinemessig plikt eller produktiv læring? En studie av praksis og arbeidskrav i en veilederutdanning knyttet til veiledning for nyutdannede lærereno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel