Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlikeng, Sandra Fasteland
dc.date.accessioned2014-10-07T08:32:51Z
dc.date.available2014-10-07T08:32:51Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223219
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractÅrsaker til kostnadsoverskridelser på norsk sokkel har vært en problemstilling siden slutten av 90 tallet. Allerede den gang opplevde flere prosjekter store kostnadsoverskridelser og Investeringsutvalget fikk i 1998 i oppgave å analysere investeringsutviklingen på norsk sokkel. Det ble den gang påpekt at noen av hovedgrunnene for kostnadsoverskridelsene var urealistiske PUD estimater grunnet overdreven optimisme, for kort prosjektplanlegging og dårlig oppfølging, samt svikt i verftenes forståelse av kompleksitet og gjeldende standarder og regelverk. I dag, 15 år senere, har problematikken igjen blitt satt på dagsorden med bakgrunn i at 4 utbyggingsprosjekter på norsk sokkel har stått for overskridelser på over 40 milliarder kroner, og det viser seg at overaskende lite har skjedd siden Investeringsutvalget gjorde sin analyse. Oppgaven gjør en beskrivelse og faglig evaluering av to kostnadsstudier gjort i 2013 angående dette temaet. «Vurdering av gjennomførte prosjekter på norsk sokkel» og «EPC-tildelinger av plattformdekk til asiatiske verft», utgitt av henholdsvis Oljedirektoratet og Rystad Energy. Arbeidet har avdekket mangler i begge rapportene. Oljedirektoratet gjennomgår 5 prosjekter, hvorav 3 av disse er prosjekter med ekstreme kostnadsoverskridelser som ikke er representative for et gjennomsnittlig prosjekt. Rystad Energy går gjennom ett større utvalg på 22 prosjekter, men er ikke konsekvente på om de har med ekstremtilfellene eller ikke. Forfatter stiller seg kritisk til utvalget prosjekter kostnadsstudiene har gjennomgått og mener at dataomfanget er relativt begrenset for begge studiene. Rapportene konkluderer sterkt i hver sin retning, og forfatter mener at sammenhengen mellom resultater og utsagn er noe uklar, og at Oljedirektoratet og Rystad Energy av den grunn burde vært mer forsiktig med å generalisere konklusjonene. Den teoretiske drøftingen gjort i denne oppgaven viser at dette er en problemstilling hvor det ikke finnes en entydig konklusjon. Det er en rekke faktorer som påvirker utbyggingsprosjekter på norsk sokkel. Valg av kontraktstrategi, kommunikasjon og forståelse av norske standarder og regelverk, integrasjon mellom operatør og leverandør samt prosjektplanlegging og oppfølging er viktige faktorer som spiller inn på om prosjektene lykkes eller ikke. Med bakgrunn i den teoretiske analysen av rapportene konkluderes det derfor med at geografisk plassering av verft ikke er direkte knyttet opp mot kostnadsoverskridelsene, men at det kan antas å ha betydning for faktorene nevnt ovenfor, og derfor indirekte ha betydning for kostnadsoverskridelsene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectprosjektledelsenb_NO
dc.subjectkontraktstrateginb_NO
dc.subjectkostnadsanalysenb_NO
dc.titleÅrsaker til kostnadsoverskridelser på norsk sokkel – en teoretisk analysenb_NO
dc.title.alternativeReasons for cost overruns on the Norwegian Continental Shelf - A theoretical analysisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway