Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangvald, Helene
dc.date.accessioned2014-10-13T08:21:38Z
dc.date.available2014-10-13T08:21:38Z
dc.date.issued2014-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223584
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractHøsten 2013 ble det innført et tiltak for å styrke den nasjonale skoleberedskapen mot alvorlige hendelser. Tiltaket var en «Veileder for beredskapsplanlegging for alvorlige hendelser i barnehager og utdanningsinstitusjoner». Tiltaket kom som en reaksjon på terrorhandlingen på Utøya 22/07/2011 og tilsvarende ondsinnede hendelser mot skoler i utlandet. «Veilederen» støtter opp om beredskapskrav gitt i «Styringsdokument for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap i kunnskapssektoren». Dette studiet har konsentrert seg om «veilederens» implementeringsprosess og har undersøkt skoleberedskapen hos et utvalg skoler med Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som skoleeier. Oppgavens problemstilling er: Bidrar «veilederen» til bedre beredskapsplanlegging hos skolene? Fokus i oppgaven har vært på skoleansattes kompetanse om «alvorlige hendelser» og hvordan kompetanse påvirker implementering av «veilederen», sammenhengen mellom risikopersepsjon og prioritering av arbeidet med beredskap for «alvorlige hendelser» og hvordan skoleansatte og elever inkluderes i beredskapsarbeidet. Siden «veilederen» og styringsdokumentet gir indikasjoner på at myndighetene anser skoleansatte som en ressurs i beredskapssammenheng, har dette gitt føringer for valg av teori. Hovedteoribidragene for denne studien har vært fra Dynes (1991, 1994) og Helsloot og Ruitenbergs (2004) om at lekfolk må inkorporeres i beredskapsarbeidet, samt Reasons (1997) og Slovic (1987), som fremhever risikopersepsjon som avgjørende for våre prioriteringer. Perry og Lindell (2003) har utarbeidet generelle «retningslinjer» for å hjelpe mennesker med beredskapsarbeid. Disse prinsippene har blitt benyttet for å vurdere skolers tidligere beredskapsarbeid. Oppgaven har vært en eksplorerende og kvalitativ studie. Innhenting av data har vært gjennom semi-strukturerte intervjuer. Tilsammen 20 personer fra barne- og ungdomskoler, videregående skoler, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og politiet i Stavanger og Sandes har blitt intervjuet. I tillegg har datainnsamlingen omhandlet dokumentstudier og deltagelse som observatør på et risiko og sårbarhets-analyse (ros) kurs i regi av Stavanger kommune. Funnene fra denne studien tyder på at skoleansattes behov for tilgang til spisskompetanse om alvorlige hendelser er undervurdert. «Veilederen» er overordnet og kan stå i fare for å åpne for mye opp for lokal tilpasning og dette kan svekke dens gjennomslagskraft. Funn tyder også på at den risikopersepsjon som nøkkelpersoner har, påvirker skolenes beredskap og sårbarhet. Hos skolene synes funnene å gå mot at beredskapsaktiviteter begrenses til ledelsen. Det er derfor fare for at skoleberedskap for «alvorlige hendelser» ender opp som forberedelser «for og til» ledelsen. Dette øker skolenes sårbarhet. Til tross for disse svakhetene bidrar «veilederen» til bedre beredskapsplanlegging i skolene fordi den setter fokus på beredskap på alvorlige hendelser og pålegger viktige aktører å gjennomføre ulike beredskapsoppgaver.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectberedskapnb_NO
dc.subjectskoleberedskapnb_NO
dc.subjectrisikopersepsjonnb_NO
dc.titleEn studie om et utvalg skolers beredskap i forbindelse med implementering av den nye «Veileder for Alvorlige Hendelser»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway