Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoltu, Georg Skivik
dc.date.accessioned2015-10-08T10:22:07Z
dc.date.available2015-10-08T10:22:07Z
dc.date.issued2015-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353281
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: GC Norge (heretter kalt GC) er en sammenslutning av 7 lokale avdelinger som tidligere har vært egne selvstendige bedrifter, hvorav de eldste avdelinger har mer en 100 års historie samt siste fusjon skjedde senest i 2014. Med bakgrunn i ulik historie og lokal fokus, er det ikke unaturlig å kunne anta at en kan ha ulik sikkerhetskultur i de enkelte avdelinger. GC jobber innen bransjene transport & logistikk og shipping. Masteroppgavens hensikt har vært: Oppgaven skal kartlegge opplevd sikkerhetskultur i GC og i selskapets avdelinger og funksjonsområder, samt forstå eventuelle avvik og variasjoner. Problemstillingen er: Hva kjennetegner sikkerhetskulturen i GC, finnes det variasjoner i forhold til stilling og lokasjon, og er forholdene tilrettelagt for å utvikle en robust sikkerhetskultur? Metode valg: Jeg valgte en kvantitativ spørreundersøkelse til totalt 199 objekter, svarprosent ble 74 %. Etter analysen valgte jeg et knippe intervjuobjekter hvor jeg har gjennomført dybdeintervjuer for å kvalitetssikre svarene. Sjekket også noe opp mot selskapets primærdata i form av kvalitetssystem og møtereferater. Metoden brukt, kalles metodetriangulering. Tidligere forskning innen bransjene: Forskningsartikler har påpekt at begrepet sikkerhetskultur er svær relevant for å fremme et godt sikkerhetsarbeid. Innen transport har blant annet SINTEF i rapport STF A03300 og Transportøkonomisk Institutt i rapport nr 1012/2009 - anbefalt studier knyttet til sikkerhetskultur innen transport. Funn: Der er gjort totalt ni hovedfunn knyttet til problemstillingen, alle disse vil være gjenstand for drøfting, samtidig som de danner grunnlag for oppgavens anbefalinger og konklusjoner. De mest sentrale hovedfunn kan oppsummeres med at det finnes til dels store lokale variasjoner i opplevd sikkerhetskultur, der Oslo og Drammen representerer størst potensiale til forbedring, mens Kristiansand og Stavanger til dels har en sikkerhetskultur som innen enkelte områder oppleves som sterk. Det er mindre variasjoner innad mellom forretningsområdene, mens det er tydelig at ledere har en bedre opplevelse av sikkerhetskulturen enn medarbeidere uten personalansvar, spesielt ser en dette ved å analysere sentral ledergruppe sin oppfatning. [...]nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectsikkerhetskulturnb_NO
dc.subjectlandtransportnb_NO
dc.subjectshippingnb_NO
dc.subjectavviknb_NO
dc.subjectmeldekulturnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectrobust arbeidspraksisnb_NO
dc.titleSikkerhetskulturen i Greencarrier Norge : Muligheter og hindringer for en robust sikkerhetskulturnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel