Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDenk, Andreas
dc.contributor.authorLøberg, Johan
dc.date.accessioned2015-12-04T11:52:31Z
dc.date.available2015-12-04T11:52:31Z
dc.date.issued2015-10-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2366984
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractKystvakt skipet KV Andenes grunnstøtte den 3.desember 2013 på et skjær utenfor Malangen i Troms fylke. I kommisjonsrapporten etter hendelen ble det stilt spørsmål om det eksisterer en manglende kultur for å rapportere navigasjonshendelser. Av studiens problemstilling stilles spørsmålet: «I hvilken grad eksisterer det underrapportering av uønskede navigasjonshendelser i Sjøforsvaret?» Videre har vi utarbeidet forskningsspørsmål knyttet til hvorvidt Sjøforsvarets navigatører har nødvendig kunnskap om å rapportere, om de frykter for konsekvenser ved å rapportere og om de i tilstrekkelig grad blir oppfordret til å rapportere uønskede navigasjons hendelser. Studien tar utgangspunkt i de overordnede perspektivene på sikkerhet om hvorvidt ulykker kan forebygges, teori knyttet til organisasjonskultur, sikkerhetskultur/sikkerhetsklima, læring og sosialisering. Vi har foretatt en analyse i Sjøforsvarets databasene over rapporterte uønskede hendelser de siste 10 årene, spørsmålet som stilles i granskningsrapporten kan se ut til å stemme overens med eksisterende data. Av tallgrunnlaget fremgår det at det eksisterer få rapportere navigasjonshendelser, ikke bare er dette gjeldende for Kystvakten, men også for Sjøforsvaret som helhet. Med dette som utgangspunkt har vi hentet primærdata ved å utføre en spørreundersøkelse blant Sjøforsvarets navigatører. Vi har blant annet har stilt spørsmål om navigatørenes kunnskap,holdning, erfaring og kjennskap til rapporterte uønskede hendelser. Resultatene har vi registrert og analysert ved hjelp av statistikkverktøyet SPSS. Vi har også foretatt ekspertintervju for å bedre forstå, og kunne tolke innsamlede data. Funnene i studien viser at det er en generell oppfatning blant Sjøforsvarets navigatører at det eksisterer underrapportering av uønskede navigasjonshendelser. Navigatører oppgir derimot at de har tilstrekkelig kunnskap om hvordan rapportere, det er god forståelse for viktigheten av å rapportere, og de frykter i liten grad for konsekvenser for egen karriere. I spørsmålet om de oppfordres av ledelsen til å rapporter uønskede hendelser er derimot oppfatningene noe mer delt. I besvarelsen går vi nærmere inn på faktorer som kan ha betydning for hvorfor det ikke rapporteres flere hendelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.subjectSjøforsvaretnb_NO
dc.subjectsikkerhetskulturnb_NO
dc.subjectsikkerhetsklimanb_NO
dc.subjectnavigasjonnb_NO
dc.subjectuønskede hendelsernb_NO
dc.subjectrapporteringskulturnb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.titleRapporteringskultur i Sjøforsvaretnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber118nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel