Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahle, Vidar
dc.date.accessioned2016-04-12T13:51:54Z
dc.date.available2016-04-12T13:51:54Z
dc.date.issued2015-12-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2385324
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractRisikostyring og –analyse er noe stadig flere bedrifter setter av ressurser til å prioritere. Å identifisere hvilke uønskede hendelser som kan oppstå og virke negativt på virksomheten kan være hensiktsmessig for å få en oversikt over risikoen virksomheten utsettes for. Avinor har de siste årene gjennomført risikoanalyser av lufthavner i Norge for å etablere ”erkjente risikobilder”. Avinor er et heleid statlig aksjeselskap som har ansvar for de 46 statlige flyplassene i Norge, der 12 flyplasser drives i samarbeid med Forsvaret. I tillegg til flyplassene driver Avinor kontrolltårn, kontrollsentraler, radarer og annen teknisk infrastruktur for sikker flynavigasjon. Avinor er selvfinansiert og får ingen faste tilskudd fra staten. Inntektene kommer gjennom trafikkavgifter som flyselskapene betaler for blant annet å bruke flyplassene og til å fly i norskkontrollert luftrom, samt kommersiell virksomhet på flyplassene som utleie av areal til tax free-butikker, servering og andre servicetilbud til passasjerene. Gjennomføring av risikoanalyser for å etablere ”erkjente risikobilder” er et krav fra EU. Innen utgangen av 2017 skal alle lufthavner etablere et ”erkjent risikobilde” gjennom en formell prosess hvor det skal benyttes prediktive, proaktive og reaktive sikkerhetsdata for å identifisere risiko for fly- og helikopteroperasjoner. Dette krever at Avinor må vurdere risikonivå for tre ulike risikoområder på en lufthavn; flysikkerhet, security og HMS. Avinor har utarbeidet en metodebeskrivelse som stegvis beskriver hvordan analysene skal gjennomføres. Beskrivelsen tar for seg hvilke definisjoner som er lagt til grunn, og hvordan risikoanalyseringsverktøy skal brukes for å etablere risikobilder. Definisjoner og elementer fra Avinors analyse som kan føre til at misforståelser og usikkerhet oppstår er gjennomgått. Fundamentale begreper og konsepter innen risikostyring kan tolkes på ulike måter, og et gjentakende problem er at de blir misforstått. Risiko er et eksempel på et begrep som er under stadig utvikling og kan defineres på ulike måter. Avinor har i sine analyser brukt ISO-definisjonen av risiko; ” virkning av usikkerhet knyttet til mål”. Det viser seg likevel at usikkerhet omtrent ikke er omtalt i rapportene deres. Videre gjennomgås det hvordan lav, middels og høy sannsynlighet og konsekvens er brukt. Beskrivende begrep som dette er relative, og er ikke videre definert i Avinors analyser. Slike begrep kan brukes ulikt av analytikere, samt forstås ulikt avhengig av hvem som leser rapporten. Jo mer frihet det er til å gjøre egne tolkninger, jo større usikkerhet oppstår. Derfor er det utarbeidet tabeller og andre forslag til endringer av risikomatriser, slik at man på en enkel måte kan redusere denne usikkerheten. Momentene over er ment som en bevisstgjøring på at beslutninger man tar kan vise seg å være feil dersom kunnskapen omkring avgjørelsen er svak. Overraskende elementer kan minimeres gjennom blant annet å vurdere hvor i analysen usikkerhet oppstår, hvor mye usikkerhet analysen inneholder og hvordan man kan håndtere denne usikkerheten. Dette kan fører til at man får en mer presis analyse. Håpet er at denne oppgaven kan bidra til diskusjon, spesielt i forhold til de delene av Avinors analyse der usikkerhet og presisjon er viktig. Utarbeiding av konkrete modeller og mulige tiltak for å kunne vurdere og håndtere usikkerhet i Avinors analyse, kunne vært grunnlag for videre arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectrisikoanalysenb_NO
dc.subjectusikkerhetnb_NO
dc.subjectkonsekvensanalysenb_NO
dc.subjectrisikomatrisenb_NO
dc.subjectsannsynlighetnb_NO
dc.titleEn vurdering av hvordan Avinor gjennomfører risikoanalyser for å etablere risikobilder, sammenlignet med aktuell teori innen feltet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel