Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØglend, Atle
dc.contributor.authorRisbakken, Sanaz Rahimi
dc.date.accessioned2016-10-03T07:23:55Z
dc.date.available2016-10-03T07:23:55Z
dc.date.issued2016-07-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412362
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractBedrifter som går inn i nye markeder med nye produkter, utsetter seg for en veldig høy grad av risiko. Samfunnsøkonomisk er man avhengig av innovasjonen disse selskapene bidrar med. Det er derfor viktig å forstå utfordringene og mulighetene som foreligger. Denne oppgaven ønsker å analysere og studere forretningsforholdene ved et slikt selskap gjennom en caseanalyse. Casen som er valgt ut er Geomec Engineering AS. Dette er et petroleumsselskap ved Ipark som har utviklet en ny programvare for å optimalisere injeksjonsoperasjoner for olje- og gassoperatører. Forretningsmodellen og strategien til selskapet vil analyseres for å undersøke hvor godt rustet selskapet er for å nå sine vekstmål. Det vil også studeres hvordan teoretiske modeller passer overens med Geomec sitt utviklingsløp. Problemstillingen for oppgaven er løst ved å samle inn kvalitativ informasjon gjennom intervjuer med selskapet. Formålet er å studere hvordan forskjellige teoretiske modeller og verktøy samspiller med hvordan Geomec med sin Blue Ocean-strategi har utviklet seg. De utvalgte modellene i oppgaven er: • Porters femkraftsmodell og generelle strategier. • Wysocki sitt rammeverk for prosjektledelsesmodeller. • Osterwalders verktøy «Business Model Canvas». • Ansoff sitt rammeverk for strategiplanlegging. Et av funnene i oppgaven, har vært at Porter sin modell fungerer mest optimalt under forventede forretningsforhold med liten grad av risiko. For et Blue-Ocean- selskap som Geomec, vil denne modellen derfor ha begrenset verdi. I helt nye markeder er det viktigere å validere markedsantakelsene enn å fokusere på konkurrenter, som ofte utgjør en begrenset rolle i helhetsbildet. Slike selskaper trenger modeller og verktøy som gjør dem bedre rustet til å håndtere markedsforhold i stadig større endring. Verktøy som Osterwalders «Business Model Canvas» har hatt stor nytte for Geomec i å vurdere forskjellige forretningsmodeller. Trolig vil dette også gjelde andre selskaper som befinner seg i Blue Ocean-kategorien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectentreprenørskapnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectproduktutviklingnb_NO
dc.titleCasestudie - Forretningsanalyse av Geomec Engineeringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge