Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjell, Hauge
dc.contributor.authorKristian H, Bjørnå
dc.date.accessioned2016-10-03T08:54:12Z
dc.date.available2016-10-03T08:54:12Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412443
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractSammendrag I forbindelse med utbyggingsprosjekter pålegges utbyggere opparbeidelse av offentlig infrastruktur. Når utbygger opparbeider offentlig infrastruktur er de i utgangspunktet pålagt å betale merverdiavgift med mindre de innretter seg etter modellene for momsrefusjon – anleggsbidragsmodellen og justeringsmodellen. For å innrette seg etter modellene er utbyggeren avhengig av kommunen. Utbygger overdrar offentlig infrastruktur vederlagsfritt til kommunen, og ved hjelp av modellene for momsrefusjon avlastes utbygger for momsen. Dersom kommunen selv opparbeider offentlig infrastruktur behøver ikke kommunen å betale moms, så sant infrastrukturen inngår i kommunens avgiftspliktige eller kompensasjonsberettigede virksomhet. Kunnskapsnivået om modellene for momsrefusjon er varierende blant både utbyggere og kommunen. Hensikten med studien er å oppklare mer om modellene. Studien avgrenses med problemstillingen: Hvilke faktorer påvirker valg av modell og hvilke insentiver gir modellene? Modellene for momsrefusjon har ulike egenskaper, krav og gjennomføringer. Målet er å avdekke hvilke faktorer som påvirker utbyggerens og kommunens valg av modell. Modellene kan gi utbyggeren store besparelser og dermed kan modellene gi insentiver. Dybdeintervjuer og telefonintervjuer, samt undersøkelser av artikler og avtalemaler, er metodene som brukes for å belyse problemstillingen. Både utbyggere og kommuner har deltatt i intervjuene. Det fremkommer av intervjuene ulike oppfatninger av hvilke faktorer som påvirker valgene og påvirkningsfaktorens styrke. Funnene ble diskutert opp mot hverandre og sammenliknet med teorigrunnlaget. Det ble avholdt et møte med en ekspert på området, som inngår i diskusjon hovedsakelig som teorigrunnlag. Studien førte fram til en lengre konklusjon som kan oppsummeres med: Utbygger påvirkes hovedsakelig av den økonomiske besparelsen gjennom refusjon av merverdiavgift. Det fremkommer at anleggsbidragsmodellen oftest gir størst besparelse, men at graden av besparelse avhenger av kommunens administrasjonsgebyrer. Lav anleggskostnad og unngåelse av regelverket for offentlig anskaffelser, kan være påvirkende iii faktorer som favoriserer justeringsmodellen. Faktiske kostnader ved modellene er uavklart, men justeringsmodellen oppfattes som mindre kostbar av noen utbyggere. Årsaken er blant annet at utbygger slipper å forholde seg til de offentlige anskaffelsesreglene. Den opplevde kostnadsforskjellen er likevel ikke stor nok til at utbyggerne som er kontaktet ønsker justeringsmodellen framfor anleggsbidragsmodellen. Anleggsbidragsmodellen fremkommer som den optimale modellen for utbygger i de fleste situasjoner. Kommunens valg påvirkes av kunnskapsnivået om modellene. Ulikt kunnskapsnivå blant utbyggere og kommuner synes å være årsaken til ulike oppfatninger om påvirkningsfaktorene. Lavt kunnskapsnivå kan gi beslutningsvegring og frykt for å gjøre feil, ettersom feil kan gi konsekvenser. Det fremkommer flere faktorer som kan påvirke kommunens valg, men kunnskap ligger til grunn for vektleggingen og oppfatningen av den påvirkende faktorens styrke. Kunnskap påvirker synet på ressursbruken, omfanget, praktiseringen og effektiviseringen, risikofaktorenes betydning og moralske standpunkt, ved modellene. Eksempelvis mener en kommune at justeringsmodellen er mest ressurskrevende og andre kommuner anleggsbidragsmodellen. Kommunens kunnskapsbase kan være årsaken til ulik oppfatning. Det er to påvirkningsfaktorer som skiller seg ut, kommunens opplevde ressursbruk ved modellene og kommunens juridiske byggherreansvar, herunder HMS-ansvar, ved anleggsbidragsmodellen. Byggherreansvaret kan påvirke kommunen til å velge justeringsmodellen, men opplevelsen av byggherreansvarets belastning synes å være subjektiv. Modellene for momsrefusjon kan gi utbygger insentiv til å investere i kommunen på tre nivåer: 1. Investeringsviljen blir større som fører til flere prosjekter, flere boliger og eventuelt flere bedriftslokaler og arbeidsplasser. 2. Utbygger investerer til tross for krav om større andel infrastruktur enn hva de ellers hadde vært villige til å påta seg. 3. Utbygger investerer mer i det offentlige rommets utforming, eksempelvis parkanlegg. Insentivets styrke påvirkes sterkt av administrasjonsgebyret kommunen krever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectanleggsbidragsmodellennb_NO
dc.subjectjusteringsmodellennb_NO
dc.subjectmomsrefusjonnb_NO
dc.subjectmerverdiavgiftnb_NO
dc.subjectinsentivnb_NO
dc.titleValget mellom anleggsbidragsmodellen og justeringsmodellen - påvirkende faktorer og insentivnb_NO
dc.title.alternativeThe choice between two Norwegian tax refund systems - factors of influence and incentivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge