Strategisk vekst for JB Well Solutions AS
Master thesis
View/ Open
Date
2016-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1512]
Abstract
Denne oppgaven er hovedsakelig en kvalitativ studie gjennomført i samarbeid med selskapet JB Well Solutions AS. Ledergruppen i selskapet har bidratt som intervjuobjekter, og intervjurundene ble gjennomført som gruppeintervjuer. Store deler av datainnsamlingen har blitt samlet inn ved gjennomføring av intervjuene, men i tillegg har det blitt brukt interne dokumenter, prosedyrer og data som var disponibelt i selskapet.
JB Well Solutions AS er sterkt preget av utfordringene som oljekrisen bærer med seg, og behovet for en strategi er stort. Studiet tar for seg kartlegging av nåsituasjonen ved bruk av de strategiske analysene; Porters fem konkurransekrefter, PEST-analyse, SWOT-analyse og VRIO ressursanalyse. Oppgaven er å utarbeide tiltak knyttet til en ny strategi for selskapet. Forskningsspørsmålene som besvares i oppgaven er:
• Hvilke tiltak/forbedringer bør innføres som en ”krisestrategi”?
• Hvilke tiltak/forbedringer bør innføres som en langsiktig strategi?
• Hvilke tiltak kan forbedre flere svakheter/redusere flere trusler? Se på evt. Effekter innføring av et tiltak vil ha på andre svakheter/trusler.
I oppgaven analyseres og drøftes funnene fra intervjurundene. Informasjonen fra intervjurundene baseres på intervjuobjektenes erfaringer og følelser, og er derfor en kvalitativ metode for datainnsamling. Videre blir det supplert med data i form av statistikker og anna tallbasert data.
Ved gjennomføringen av analysene kom det frem at selskapet har mange positive sider som kan gi konkurransefortrinn, samt en del utfordringer som må forbedres for å kunne være konkurransedyktig. Effektiviteten er et punkt som må forbedres betraktelig for å kunne levere produkter med kortere leveringstid. Ved å redusere leveringstiden kan produksjonsvolumet økes, og dermed kan omsetningen økes og målet om økonomisk vekst er et steg nærmere.
Analysene viste også at JB Well Solutions AS har mange fordeler som kan skape/opprettholde konkurransefortrinn, som mellom annet fleksibiliteten, kunnskapen og erfaring om marked/produkter/standarder samt produktporteføljen. Samtidig har konkurrentene en større produktportefølje, og det kan være en utfordring når det skal innhentes kontrakter.
De strategiske analysene resulterte i ulike tiltak/en handlingsplan for selskapet. Handlingsplanen omhandler ulike satsingspunkt som det anbefales at selskapet fokuserer på for å oppnå økonomisk vekst. I tillegg er det utarbeidd egne tiltak som er kalt for en krisestrategi, som har fokus på oljekrisen. Tiltakene som tilhører krisestrategien er tiltak som vil ha raskere effekt på selskapet og har en kortere tidsramme enn den generelle strategien.
Selv om visjonen til selskapet er å bli en global leverandør av produktene, konkluderes det med at en eventuell internasjonal ekspansjon av selskapet bør utsettes på ubestemt tid. Det vil være en stor fordel å øke produksjonsvolumet i Norge (men gjerne selge til utlandet) og forbedre effektiviteten før selskapet skal vokse med flere avdelinger, for å kunne foreta en kontrollert vekst. Dette er også grunnen til at potensielle markeder globalt ikke blir diskutert videre etter analysekapittelet.
Description
Master's thesis in Industrial economy