Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorToft, Susanne Lie
dc.date.accessioned2016-10-03T09:26:21Z
dc.date.available2016-10-03T09:26:21Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412475
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er basert på kvalitative intervjurunder hvor spørsmålene har omfattet risikofordelingen i Statens vegvesen sine driftskontrakter. Det er valgt å intervjue representanter fra både Statens vegvesen og ulike entreprenørfirma for å kunne belyse erfaringer gjort av begge kontraktspartene. Oppgaven sammenholder intervjudeltagernes erfaringer og vurderinger angående risikofordelingen og problemstillinger som preger driftskontraktene. Videre gir oppgaven innspill til mulige forbedringer. Med risikofordeling i et kontraktsforhold menes kontraktens fordeling av rettigheter, partenes forpliktelser ovenfor hverandre i avtaleperioden, bestemmelser angående hvilken ytelse som skal leveres, hvordan ytelsen skal gjennomføres, samt hvilke vilkår som er gjeldende. I denne oppgaven er det valgt å se nærmere på temaene kontraktsformat, kompentasjonsformat, kompetanse og samarbeid i vurderingen av driftskontraktene. Driftskontraktene omfatter drift- og vedlikeholdsarbeid av de norske riks- og fylkesveiene. Dette arbeidet stiller krav til entreprenøren om å utføre en kontinuerlig ytelse, samt krav til resultatet ved overlevering. Kontraktene har som hensikt å ivareta trafikksikkerhet, framkommelighet, miljø og service overfor trafikantene, vegens naboer og samfunnet for øvrig, samt å ta vare på investeringen som vegen representerer på en optimal måte. Driftskontraktene ble konkurranseutsatt for første gang i 2003 og kontraktsutformingen har siden den gang gjennomgått en rekke forandringer. Til å begynne med var driftskontraktene rene funksjonskontrakter basert på fastpris, mens de nå er endret til å ha en stadig større andel arbeidsprosesser beskrevet med mengdeangivelser basert på enhetspris. Andre forandringer er særlig innføringen av todelt kompensasjonsformat ved vinterdrift, samt et økende fokus på kurs og samhandling. Det kommer frem av analysen i denne oppgaven at risikofordelingen mellom kontraktspartene har utviklet seg til fordel for entreprenørene i løpet av den tiden driftskontraktene har vært konkurranseutsatt. Videre viser den at fordelingen av partenes risiko varierer mellom de ulike kontraktsområdene. Dette skyldes særlig at driftskontraktene spesifiseres for hvert kontraktsområde med grunnlag i en felles mal. Anbefalte tiltak for driftskontraktene foreslås å være innføring av krav om samhandling underveis i kontraktsperioden, bruk av tildelingskriteria ”det økonomisk mest fordelaktige tilbudet” ved kontraktinngåelse, kompetanseheving, innføring av et felles vurderingssystem for utført arbeid, samt beholde driftskontraktenes avtaleperiode på fem år og forlenge opsjonsperioden til tre år. Dette vil kunne gi kontraktspartene større grad av forutsigbarhet underveis i kontraktsperioden, og dermed styrke samarbeidet og tilliten partene har ovenfor hverandre. Driftskontraktenes økte grad av forutsigbarhet vil også kunne minske entreprenørens risikoen forbundet med kontraktene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.subjectStatens vegvesennb_NO
dc.subjectkontraktsadministrasjonnb_NO
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectdriftskontraktnb_NO
dc.subjectrisikofordelingnb_NO
dc.subjectkompensasjonsformatnb_NO
dc.subjectrelasjonsforholdnb_NO
dc.titleRisikofordeling i Statens vegvesen sine driftskontrakter - Erfaring fra driftskontrakter mellom Statens vegvesen som oppdragsgiver og ulike entreprenørernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel