Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHorne, Heidi
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2016-10-03T11:31:04Z
dc.date.available2016-10-03T11:31:04Z
dc.date.issued2016-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412564
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractHvordan vi mennesker velger å forflytte oss og reise på er et sentralt tema innenfor byplanlegging. Politikere og planleggere har igjennom flere år hatt et stort fokus på å fremme bærekraftige reisevaner i byer og tettsteder, og det utrettes stadig ulike tiltak og planer for hvordan man skal oppnå dette. Grønn mobilitet er et fagord som omhandler prioriteringen av klimavennlige reisemåter. Dette vil si at man skal kunne nå daglige behov til fots, og ved lengre avstander benytte seg av sykkel og/eller kollektivtransport. En reise er mer enn å forflytte seg fra A til B, og måten man reiser på påvirkes av hvor attraktivt og tilgjengelig de fysiske rom er. Privatbilen har en sentral rolle i vårt forflytningsmønster, hvor økende biltrafikk er en utfordring. Som en reaksjon til den økende biltrafikken i by og tettsted, har det oppstått et urban design prinsipp, Shared space, som utfordrer den konvensjonelle gateutformingen. Shared space er et utformingsprinsipp som sikter til å redusere de konvensjonelle trafikkstyringselementene og tilrettelegge for attraktive trafikkarealer. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en plan- og designkonkurranse for Trygve Lies plass på Furuset i Oslo, hvor det er ønskelig å innføre tiltak for bærekraftige reisevaner. Furuset er i dag i en transformasjonsfase hvor ny bebyggelse og struktur skal forme sentrumsområdet samt gi Trygve Lies plass et nytt liv i hjertet av sentrum. Målet med denne masteroppgaven er å utforske hvordan Trygve Lies plass kan bli et attraktivt byrom som fremmer grønn mobilitet ved bruk av Shared space prinsipper. Shared space er et spennende byutviklingsprinsipp som kan gi nye kvaliteter til byrommet og skape en bedre plass for de myke trafikantene. For å finne ut hvordan man kan skape en velfungerende Shared space plass er det blitt gjort et teoretisk studie for å identifisere de virkemidler som må ligge til grunn. Det er også valgt å se på mobilitet som et sentralt tema, ettersom oppgaven tar for seg bevegelse og forflytning av mennesker i et byrom. Denne masteroppgaven søker hvordan man kan utvikle Trygve Lies plass, og resulterer i et designforslag som fokuserer på det å skape et trafikksikkert byrom som styres av samspill mellom ulike trafikantgrupper fremfor regulerende elementer fra konvensjonell gateutforming.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjectshared spacenb_NO
dc.subjectgrønn mobilitetnb_NO
dc.subjectmobilitetnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.titleRevitalisering av Trygve Lies plass på Furusetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge