Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordaunet, Heidi
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2016-10-03T11:39:51Z
dc.date.available2016-10-03T11:39:51Z
dc.date.issued2016-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412571
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractDet er ikke spesielt mange lekeplasser som skiller seg ut i mengden, og mange står tomme store deler av dagen og uken. Lekeplasser ser ikke ut til å bli spesielt høyt prioritert i byggeprosjekter, og det er ikke vanlig at brukerne av plassen kommer med tilbakemeldinger dersom lekearealet ikke lever opp til forventningene eller at det blir lite brukt. Ikke-så-gode lekeplasser blir gjerne stående å støve ned og gror igjen med ugress, med mindre problemet har med sikkerheten å gjøre. Målet med denne oppgaven er å finne ut hva som er en god lekeplass. Resultatene fra denne studien kan gi en oversikt over de viktige tiltakene som bør tas med i betraktningen når lekearealer skal plasseres og utformes. For å finne ut av dette ble problemstillingen; Hva kan vi lære av eksisterende lekeplassers plassering og utforming, og hvordan kan dette implementeres i planleggingen av nye lekeplasser? For å svare på denne problemstillingen, ble 15 lekeplasser i Stavanger valgt ut. For å få en variasjon i disse 15 studieområdene, ble utvalget gjort ved å få anbefalt fem antatt gode (fra Park og vei i Stavanger kommune) og fem antatt ikke-så-gode (fra ei lokal tobarnsmor) og tilslutt å velge ut fem tilfeldige lekeplasser. Studien er avgrenset til sandlekeplasser og kvartalslekeplasser. Det finnes mye litteratur om hva som er gode uterom og hva som er viktig for barns utvikling og trivsel. Det er også en god del normer, krav og lover som gjelder for lekeplasser. Teorien er med på å danne et grunnlag for hvilke fysiske og ikke-fysiske faktorer som skulle registreres på de 15 studieområdene. Hvor mange besøkende og hvordan de bruker plassen ble også registrert. Observasjonene, sammen med teorien, dannet grunnlaget for analysen og drøftingen som videre førte til resultatene. Oppgaven resulterer i syv anbefalinger for hvordan plasseringen og utformingen av lekeplasser bør gjøres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlekeplassernb_NO
dc.subjectlandskapsplanleggingnb_NO
dc.subjectbyplanleggingnb_NO
dc.subjectlekeplassnormnb_NO
dc.subjectuteromnb_NO
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.titleHva er en god lekeplass? - En studie av 15 lekeplasser i Stavangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge