Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHana, Anne Helen
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2016-10-17T13:55:32Z
dc.date.available2016-10-17T13:55:32Z
dc.date.issued2016-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2415576
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractMange byer opplever høy befolkningsvekst, økt transportbehov, arealknapphet og dårlig luftkvalitet. I tillegg erfarer mange land helseproblemer blant befolkningen knyttet til inaktiv livsstil. God tilrettelegging for fotgjengere er en strategi for å møte noen av utfordringene byene står overfor. Utgangspunkt for oppgaven er Nasjonal gåstrategi, vedtatt av Stortinget i 2012 (Statens vegvesen, 2012). Oppgavens målsetning er å undersøke hvordan attraktiviteten for fotgjengere kan økes gjennom stedstilpassede løsninger. Strekningen Stavanger Øst–sentrum er brukt som case i oppgaven. Stavanger Øst er et sentrumsnært byfornyingsområde der økt antall boliger og arbeidsplasser aktualiserer tilrettelegging for gående. Stedsanalysen peker på tre hovedutfordringer; høy trafikkbelastning, dårlig lesbarhet og opplevd utrygghet. Styrking av fotgjengermiljøet konsentreres om hovedtraseene og tiltak rettet mot de tre hovedutfordringene. I tråd med nyere mobilitetsteori er tiltakene rettet både mot gange som transportform og trivselsfaktorer. Sosial kontroll gjennom økt aktivitet er et tiltak for å øke opplevd trygghet. I planforslaget tilrettelegges det for økt aktivitet gjennom omregulering fra bolig til næringsvirksomhet. Samtidig er gateparkeringen redusert og erstattet med brede fortau med plass til formål som fremmer urbant byliv. Eksempler er flere sitteplasser, tilrettelegging for oppholdsaktiviteter og kommersielle formål som varedisplay og uteservering. Andre trygghetsskapende tiltak er god gatebelysning, godt vedlikehold og høy kvalitet på uterommene. Strekningens lesbarhet økes gjennom etablering av gater med sammenhengende funksjonsbruk og oppgradering med enhetlig design. Soneinndeling, trær og gatemøblering er benyttet som naturlige ledelinjer. Det er også foreslått å plassere en 3D- bymodell i bronse ved Kjelvene. Fotgjengere er prioritert i trafikkbildet gjennom omregulering til gå- og sykkelprioritert gate, sambruksareal (shared space) og kollektivgate. Several cities experience high population growth, increased transport need, lack of space and poor air quality. Many developed countries also have to handle great health problems due to an inactive population. Walkability is a strategy that aims to meet some of the challenges cities are facing. This master paper is based on the National Walking Strategy (Nasjonal gåstrategi), adopted by the Norwegian Parliament (Stortinget) in 2012, to make walking more appealing among urban populations through improved physical surroundings. The case study for this project is the stretch from Stavanger East to the city centre. Stavanger East is an urban transformation area close to the city centre. A growing population and number of work places increases the benefit of designing for a walkable area from Stavanger East to city centre. The analysis points out three main challenges: dense traffic, inadequate readability/information and a lack of experienced safety. The strengthening of walkability focused on the main lines and initiatives regarding the three main challenges. In keeping with modern theories of mobility, both the transport and health benefits have been taken into consideration. Social control through increased activity is an initiative aiming at higher experienced safety. In the plan proposal, facilitation for increased activity is measured through restructuring from residential to business area. Street parking is reduced and replaced by broad sidewalks, stimulating urban life. Examples include more benches, facilitations for activities and commercial purposes like display of goods, and cafés with outdoor seating. Further safety increasing initiatives are good street lighting, good maintenance and high quality of outdoor areas. The improved readability is proposed through a continuous urban axis and improved and clearly designed street plans. Zoning, trees and street furnishing are used as natural guidelines. Pedestrians are given a high priority in the traffic design through traffic regulationsnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgangforbindelsenb_NO
dc.subjectfotgjengermiljønb_NO
dc.subjectmobilitetnb_NO
dc.subjectbylivnb_NO
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.titleÅ gå - gangforbindelse mellom Stavanger Øst og sentrumnb_NO
dc.title.alternativeWalkability between Stavanger East and the city centernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge