Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMüller-Eie, Daniela
dc.contributor.authorSteen, Kjersti Gravdal
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-09-21T08:38:11Z
dc.date.available2017-09-21T08:38:11Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455929
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractNorge har en lav sykkelandel sammenliknet med blant annet Sverige og Danmark. Byer har høyere andel syklister enn landet generelt, i og med at avstanden er kortere og behovet for bil ikke er like stort. Allikevel har Oslo ikke større sykkelandel enn totalt for landet (5%). I følge nullvekstmålet i Nasjonal transportplan 2014-2023, skal all vekst i persontransport tas av kollektiv, sykkel og gange. For å nå dette målet i Oslo, må sykkelandelen øke, og det må derfor settes inn tiltak for å gjøre sykling mer attraktivt. Det finnes mange tiltak for å øke sykkelandelen, og et av disse går på fysisk tilrettelegging. For å få en best mulig effekt, er det ikke nok med dette tiltaket alene, men man trenger gjerne en kombinasjon av tiltak fra ulike hold. Det kan allikevel være et godt grunnlag, og oppgaven tar for seg fysisk tilrettelegging av sykkelstrekningen mellom Fornebu og Oslo sentrum. Deler av denne strekningen er den mest brukte sykkelveien i Norge, og dermed en viktig pendlerstrekning inn til Oslo. Problemstillingen for oppgaven er å foreslå tiltak for å gjøre strekningen mer attraktiv for flere syklende. Det ble utført stedsanalyse for å evaluere dagens infrastruktur, og observasjoner for å se hvordan strekningen brukes. I tillegg ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant de som bruker sykkelstrekningen jevnlig for å få fram hvilke kvaliteter de er fornøyd med og faktorer de mener kan gjøre sykkelveien mer attraktiv for flere syklende. Basert på disse analysene, satt sammen med teori om sykkelsatsning og sykkelinfrastruktur, foreslås det tiltak som kan bidra til økt sykkelandel. De foreslåtte tiltakene går på å skille syklende fra kjørende og gående, forkjørsrett for syklister i kryss, mer synlig sykkelvei med farget veibane, bedre og mer skilting og støyskjerming langs motorveien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbyplanleggingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.subjectattraktiv sykkelveinb_NO
dc.subjectsykkelnb_NO
dc.subjectsykkelinfrastrukturnb_NO
dc.titleEvaluering av sykkelinfrastrukturen mellom Fornebu og Oslo sentrumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal