dc.contributor.advisor | Hauge, Kjell | |
dc.contributor.author | Holm, Haavard | |
dc.date.accessioned | 2017-09-22T10:47:26Z | |
dc.date.available | 2017-09-22T10:47:26Z | |
dc.date.issued | 2017-06-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2456226 | |
dc.description | Master's thesis in Industrial economics | nb_NO |
dc.description.abstract | Regelverket for offentlige anskaffelser har lenge vært under kritikk for å være for detaljert, komplisert og lite fleksibelt. Det nye regelverket fra 1. januar 2017 har som formål å forenkle og effektivisere offentlige anskaffelser, deriblant ved å legge til rette for digitalisering i hele anskaffelsesprosessen. Digitalisering skal sikres ved påkrevd bruk av elektroniske verktøy for konkurransegjennomføring (KGV). Innen 1. juli 2018 må alle berørte offentlige oppdragsgivere ha tilgang til et slikt elektronisk verktøy for bruk i anskaffelser.
I korte trekk er KGV et system som hjelper oppdragsgivere og leverandører med digital gjennomføring av alle steg i en anskaffelsesprosess. Bruken av KGV i anskaffelser kan derfor gi mange potensielle fordeler til aktører som implementerer dette på en god måte. Gjennom kvalitative intervjuer vil denne oppgaven undersøke hvordan kommuner påvirkes av implementering og bruk av KGV. Oppgaven vil i tillegg ta for seg grunnleggende teori om offentlige anskaffelser, bruk av KGV og organisering av anskaffelser.
Intervjuene gjennomført i oppgaven tyder på at bruk av KGV i offentlige anskaffelser vil gi betydelige fordeler for kommuner. Generelt oppleves det gevinster i form av bedre kjøp, mer effektive anskaffelser og mer lovmessige anskaffelser. KGV påvirker kommunene i ulik grad, og avhenger av organiseringen av anskaffelser i kommunen og hvilke øvrige forutsetninger som ligger til rette.
Ved implementering av KGV i kommunens organisasjon legges det vekt på at brukerterskelen til verktøyet var ganske høy. Lite brukervennlige system virker å ha påvirket i hvor stor grad kommunene har tatt i bruk KGV utenfor sin egen innkjøpsavdeling. Anskaffelser under nasjonal terskelverdi som gjennomføres ute i kommunen gjøres ofte utenom KGV, på grunn av lav kompetanse blant innkjøperne. Om KGV skal brukes desentralt i kommunene bør de potensielle gevinstene veies opp mot ressursene som kreves for opplæring og oppfølging av brukere. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017; | |
dc.subject | industriell økonomi | nb_NO |
dc.subject | kontraktsadministrasjon | nb_NO |
dc.subject | offentlige anskaffelser | nb_NO |
dc.title | Fra perm til skjerm - Hvordan vil digitaliseringen av offentlige anskaffelser påvirke offentlige aktører? | nb_NO |
dc.title.alternative | How will the digitalization of public procurement affect public authorities? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | nb_NO |