Hudforberedelser ved operative frakturer
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Postoperativ infeksjon er den nest hyppigste helserelaterte infeksjonen i Europa og USA. I den pre- og peroperative fasen har operasjonssykepleieren ansvar for å iverksette hudforberedende tiltak for å forebygge postoperative infeksjoner. Operasjonssykepleieren skal sikre at pasienten ikke blir påført mer traume enn det behandlingen gir.
Hensikt: Hensikten er å forebygge postoperative sårinfeksjoner ved å se nærmere på hudforberedende tiltak på for pasienter som får operert inn osteosyntesemateriale i forbindelse med frakturer, og som ikke har gjennomgått preoperative forberedelser. Etter ønske fra tilhørende sykehus, har vi derfor valgt å utarbeide en kunnskapsbasert fagprosedyresom kan gi økt kunnskaper og forskningsbaserte anbefalinger.
Metode: Metode og minstekrav for utarbeidelse av den kunnskapsbaserte fagprosedyren er bygget på AGREE II. Metoden gjenspeiler kunnskapsbasert praksis. Vi har i samarbeid med bibliotekar gjort systematisk litteratursøk i perioden mellom vår/sommer 2017 og januar 2018. Vi har søkt i databaser som Cinahl, Embase, Medline, Cochrane og Epistemonikos, og i obligatoriske databasene for retningslinjer. Vi har også sett gjennom referanselister til de inkluderte studiene. Vi har kritisk vurdert studiene med sjekklister fra Kunnskapssenteret.
Resultat: De systematiske litteratursøkene resulterte i tre retningslinjer, seks systematiske oversikter og en RCT-artikkel, som utgjør kunnskapsgrunnlaget for fagprosedyren. Vi har utarbeidet en kunnskapsbasert fagprosedyre og en algoritme i samarbeid med tverrfaglig prosjektgruppe. Anbefalingene i fagprosedyren omhandler hårfjerning, preoperativ vask av huden, desinfeksjonsmiddel og desinfeksjon av operasjonsfelt.
Konklusjon: Operasjonssykepleier spiller en viktig rolle når det gjelder infeksjonsforebyggende tiltak. Vår fagprosedyre gir konkrete anbefalinger til hudforberedelser, som kan bidra til å forebygge postoperative sårinfeksjoner.
Description
Master's thesis in Nursing Science