Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøyksund, Marie
dc.contributor.authorGierukas, Viktoria
dc.contributor.authorPrytz, Kristin
dc.date.accessioned2018-10-02T08:09:17Z
dc.date.available2018-10-02T08:09:17Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565643
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and Societal Safetynb_NO
dc.description.abstractNår alvorlige hendelser oppstår har ansvarlige myndigheter behov for å varsle og informere befolkningen om hva som foregår, samt hva befolkningen bør gjøre for å redusere skadeomfanget av hendelsen. Det finnes en rekke ulike varslingssystem som kan benyttes til dette formålet, mest kjent er kanskje sivilforsvarets tyfonanlegg med signalet "viktig melding - lytt på radio". Denne varslingsmetoden har imidlertid varierende dekningsgrad, da byer er bygget ut i tiden etter anleggenes plassering og mange ikke kjenner betydningen av signalene. Dette åpner opp for at kommuner kan velge å benytte seg av alternative, mer moderniserte varslingssystem. Blant disse systemene finner man Location Based Alerting System (LBAS), også kalt lokasjonsbasert befolkningsvarsling. LBAS er et SMS-varslingssystem som kan varsle alle som befinner seg innenfor et gitt geografisk område. I dag er det allerede en del norske kommuner som har valgt å ta i bruk LBAS, med det formål å kommunisere med kommunens innbyggere og besøkende i krisesituasjoner. Systemet er imidlertid ganske nytt, og det reises i den sammenheng spørsmål knyttet til hvor vellykket og effektivt LBAS er til dette formålet. På bakgrunn av dette har studien tatt sikte på å undersøke problemstillingen; "Hvilke muligheter og utfordringer kan bruk av LBAS gi for kommunal krisehåndtering?" Studien er basert på fem dybdeintervjuer med totalt syv informanter. Informantene representerer tre kommuner/regioner, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, samt leverandøren av systemet for LBAS. I tillegg er det benyttet et fåtall dokumenter, hovedsakelig tilsendt fra informantene. Som teoretisk bakteppe er det lagt vekt på hvordan beredskap og krisehåndtering fungerer i norske kommuner, samt kjennetegn ved kritiske situasjoner og hvordan kriser forløper seg. Krisekommunikasjon er også et viktig aspekt, da LBAS skal fungere nettopp som et kommunikasjonsverktøy i krisesituasjoner. Videre blir det belyst teoretiske synspunkt på utfordringer som kan oppstå i samspillet mellom mennesker, teknologi og organisasjon. Studiens empiriske funn viser til at samtlige av informantene mener at LBAS kan effektivisere og styrke krisehåndteringen i norske kommuner. Det vises til at systemet gir gode muligheter for å blant annet kommunisere presise budskap til riktig målgruppe, med klare instrukser på hva befolkningen bør gjøre i krisesituasjoner. Det blir også belyst gode muligheter for å benytte systemet i øvelser, som kan gjøre brukerne av systemet godt kjent med hvordan teknologien fungerer, samt benytte erfaringene fra øvelser i reelle hendelser. Informantene trekker også en rekke sammenligninger til andre varslingssystemer, og det fremkommer at muligheter ved LBAS kan veie opp for en del av utfordringene som oppstår ved andre varslingssystem. Det vises imidlertid også til en rekke utfordringer ved LBAS. Herunder trekkes det frem utfordringer med å forklare et alvorlig budskap i korthet, uten å spre frykt eller risikere at mottakerne misforstår budskapet. Det pekes også på at selv om LBAS i utgangspunktet skal varsle "alle" innenfor det gitte området, vil det alltid være noen som av ulike årsaker ikke mottar varslet. Videre reflekteres det rundt viktigheten av at avsenderen har en plan for å håndtere responsen fra befolkningen. Her siktes det til at varselet har som formål å få befolkningen til å gjøre en bestemt handling, eksempelvis evakuering, og at det må eksistere en gjennomtenkt plan for at evakueringen kan finne sted. Oppsummert kan det likevel sies at de fleste utfordringene ved LBAS kan reduseres, dersom brukerne er villige til å gjøre seg godt kjent med systemet i fredstid. Dette kan medføre at varslingsprosessen blir mer effektiv under bruk i hendelser som er preget av mye tidspress og usikkerhet. Det kreves dermed et godt forarbeid helt fra utarbeidelse av kommuners ROS-analyser og beredskapsplaner, der LBAS bør være en integrert del av disse planene. Det forutsetter også at det eksisterer god kommunikasjonsflyt mellom alle som er potensielle brukere av LBAS, herunder kommunen og politiet. Videre kan det virke som det optimale varslingssystem ikke eksisterer, men at man kan oppnå best resultat ved å supplere flere varslingsmetoder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLBASnb_NO
dc.subjectUMSnb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjecttyfonanleggnb_NO
dc.subjectadressebasert varslingnb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.subjectcell broadcastnb_NO
dc.subjectlokasjonsbasert befolkningsvarslingnb_NO
dc.subjectkrisenb_NO
dc.subjecttrusselnb_NO
dc.subjecttidspressnb_NO
dc.subjectusikkerhetnb_NO
dc.subjectberedskapnb_NO
dc.subjectkrisehåndteringnb_NO
dc.subjectsamvirkeprinsippetnb_NO
dc.subjectansvarsprinsippetnb_NO
dc.subjectlikhetsprinsippetnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectkrisekommunikasjonnb_NO
dc.title"Viktig melding - sjekk mobilen"nb_NO
dc.title.alternativeEn studie om hvilke muligheter og utfordringer bruk av lokasjonsbasert befolkningsvarsling kan gi for kommunal krisehåndtering.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal