Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Ole Andreas
dc.contributor.advisorLindland, Kristiane
dc.contributor.authorSlettemoen, Julia
dc.contributor.authorErtenstein, Stine
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-10-02T09:02:25Z
dc.date.available2018-10-02T09:02:25Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565691
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and Societal Safetynb_NO
dc.description.abstractI nyere tid har samfunnet vært gjennom et radikalt teknologisk skifte, noe som også har påvirket banknæringen. Tidligere har banknæringen hatt arbeidsoppgaver som har krevd direkte kontakt med kundene, og med dette vært utsatt for trusler i form av fysiske ran. I forbindelse med digitaliseringen er dagens kundebehandling endret ved at man i stor grad anvender applikasjoner, nettbank og andre systemer til å utføre betalinger. Dette medfører at bankene oppbevarer store mengder elektroniske opplysninger om kundene. På bakgrunn av dette har trusselbildet endret seg, ved at potensielle angrep kan utføres når som helst og hvor som helst av datakyndige personer. Med dette har banknæringen vært nødt til å endre sine arbeidsmetoder i takt med digitaliseringen, for å kunne ivareta informasjon mot uønskede hendelser. Hensikten med studiet er å belyse hvordan banknæringen forstår og jobber for å sikre informasjon mot uønskede hendelser, hvilket la grunnlaget for følgende problemstilling: Hvordan forstår og jobber banknæringen for å møte risikoen for uønskede hendelser i forbindelse med informasjonssikkerhet? For å svare på problemstillingen, er det valgt å gjennomføre en casestudie med abduktiv tilnærming. Det er gjennomført 13 dybdeintervjuer med bankansatte i fire ulike banker, hvor fire av dem er informasjonssikkerhetsledere, fire mellomledere og fem rådgivere. Funnene viser at bankene har et høyt fokus på sikring av informasjon. Likevel ser man at det er noen tiltak som bankene kan innføre for å øke sikkerheten enda mer. Det viser seg blant annet at inkludering og kommunikasjon ut til de ansatte kunne vært bedre, og det anbefales å benytte refleksjonsgrupper for å øke forståelsen og bevisstheten til de som jobber nedover i virksomhetene. I tillegg ser man at innføringen av nye lovkrav medfører at bankene må endre måten de jobber på, noe som kan medføre økt risiko og sårbarhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectinformasjonssikkerhetnb_NO
dc.subjectrisiko og sårbarhetnb_NO
dc.subjectrisikopersepsjonnb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.titleInformasjonssikkerhet i banknæringennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel