Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Ove
dc.contributor.authorHansen, Simen Andre O.
dc.date.accessioned2018-10-02T09:15:30Z
dc.date.available2018-10-02T09:15:30Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565698
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractDet eksisterer et stort antall tunneler i Norge, samtidig er flere nye tunneler under planlegging og konstruksjon. To av verdens lengste undersjøiske vegtunneler vil om få år befinne seg i Norge. Tunnelsikkerhet er altså et tema som i høyeste grad er relevant i dag, og følgende er dette et tema som får mye fokus fra ulike hold. Uønskede hendelser i tunneler kan ha et helt annet konsekvensnivå enn hendelser på åpne veier; tunnelens utforming begrenser tilgjengelighet, fremkommelighet og fluktmuligheter, noe som igjen kan gi utfordringer både med redningsarbeid og håndtering av hendelsene. Av denne grunn er det aktuelt å se på muligheter for å redusere antall uønskede hendelser. Dette har vært grunnlaget for utformingen av problemstillingen: «Hva er de viktigste byggesteinene i en driftsorientert trafikkmodell for vegtunneler?» Formålet med studien har altså vært å undersøke hvordan en kan oppdage og måle avvik i trafikkstrømmen, og uttrykke dette fortløpende ved hjelp av en trafikkmodell. Dette ble gjort ved å først studere hendelsesdata fra tunnel, for å kunne si noe om hvilke hendelser som faktisk oppstår. Det ble undersøkt hvilke avvik i trafikkstrømmen som kunne gi en indikasjon på økt risiko for disse hendelsene, og med det altså en økning i helhetlig risiko for tunnelsystemet. Videre er disse avvik knyttet sammen med risikoindikatorer som kan måles og beregnes. Byggesteinene representer en redegjøring for hvordan de ulike faktorer, som regnes som sentrale for det tiltenkte formål, kan måles, beregnes og gis uttrykk for i trafikkmodellen. Studien konkluderes med at faktorer som må inkluderes som byggesteiner i trafikkmodellen er; Et fundament for modellen som kan utvides med andre byggesteiner; Vurdering av hastigheten til kjøretøy; Kjøretøys plassering i vegbanen; Identifisering av kjøretøytype; Den kjøretekniske tilstanden på kjøretøyene; Inklusjon av eksterne forstyrrelser på trafikkstrømmen; Og en måte å gi uttrykk for den helhetlige risiko i driften av tunnelsystemet. Videre konkluderes det med at de ulike størrelsene i prinsippet kan måles med eksisterende teknologi, men at det er for tidlig å si noe mer konkret om hvilke løsninger som er mest hensiktsmessige.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecttrafikkmodellernb_NO
dc.subjectbyggesteinernb_NO
dc.subjecttunnelsikkerhetnb_NO
dc.subjectrisikoindikatorernb_NO
dc.subjectsystemteorinb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.titleByggesteiner i en driftsorientert trafikkmodell for tunnelernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal