dc.contributor.advisor | Flage, Roger | |
dc.contributor.advisor | Askeland, Tore | |
dc.contributor.author | Tran, Daniel | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-10-02T13:20:46Z | |
dc.date.available | 2018-10-02T13:20:46Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2565860 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management | nb_NO |
dc.description.abstract | Statens vegvesen sitt veiprosjekt «Ferjefri E39» har som mål å oppnå en ferjefri strekning langs E39 på Vestlandskysten. I forbindelse med prosjektet Ferjefri E39 skal det bygges en bru over Bjørnafjorden, som ligger sør for Bergen lufthavn Flesland. Oppgavens problemstilling har vært å se på hendelsen luftfartøykollisjon mot bru. Med hjelp av en egenutviklet modell for kvantifisering av den årlige kollisjonsfrekvensen for luftfartøy mot Bjørnafjorden bru, forsøkt å besvare om luftfartøykollisjon må tas hensyn til i dimensjoneringen av bruen. Ifølge Håndbok N400 Bruprosjektering, utgitt av Statens vegvesen, kan hendelser som har en lavere sannsynlighet enn 10-4 per år sees bort fra i dimensjoneringen av bruen (Statens vegvesen, 2015).
Funnene fra årsaksanalysen viser at metrologiske forhold har størst påvirkning på kollisjonsfrekvensen for luftfartøy. I tillegg oppstår luftfartøykollisjoner ofte i sammenheng med en rekke regelbrudd, feilkommunikasjon, samt mangelfull risikobedømmelse.
Resultatene indikerer at den totale årlige kollisjonsfrekvensen for luftfartøy mot Bjørnafjorden bru er lavere enn akseptkriteriet. Dermed trenger ikke hendelsen luftfartøykollisjon tas hensyn til i dimensjoneringen av bruen. Grunnen til at den årlige kollisjonsfrekvensen ikke overstiger akseptkriteriet er fordi bruen kommer til å ligge såpass langt borte slik at flyplassrelaterte aktiviteter har neglisjerbar bidrag. Imidlertid er det store usikkerheter i resultatet på grunn av begrensninger i den anvendte modellen, antagelser som har blitt gjort i analysen, samt det lange tidsaspektet i risikoanalysen. Det sistnevnte gjør at flere av parameterne, som har blitt brukt i modellen til å beregne kollisjonsfrekvensen for luftfartøy mot Bjørnafjorden bru, usikre. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018; | |
dc.subject | Bjørnafjorden | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.subject | risikovurdering | nb_NO |
dc.subject | ferjefri E39 | nb_NO |
dc.subject | flytebru | nb_NO |
dc.subject | luftfartøykollisjon | nb_NO |
dc.subject | risk management | nb_NO |
dc.title | Ferjefri E39 – En metode for risikovurdering av luftfartøykollisjon mot flytebru over Bjørnafjorden | nb_NO |
dc.title.alternative | Ferry-free E39 – A method for risk assessment of aircraft crash into a floating bridge over Bjørnafjorden | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500 | nb_NO |