(L)Eie køen: En studie av kampanjens effekt på reisevaner og oppfatninger
Master thesis
View/ Open
Date
2018-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1596]
Abstract
Økonomisk vekst og befolkningsutvikling har vært med på å skape et økt transportbehov. Transportsektoren står i dag for 31 % av Norges klimagassutslipp, og veitrafikken er den største utslippskilden. Redusere behovet for transport i tillegg til å tilrettelegge for reiser med mer miljøvennlige transportmidler er aktuelle tiltak. Denne oppgaven analyserer en elsykkelkampanje for å se om den har effekt på reiseatferd og oppfatninger.
Elsykkel gjør det lettere å reise til og fra jobb med sykkel, da det blant annet krever mindre innsats, reduserer behovet for garderobe og tar kortere tid sammenlignet med vanlig sykkel. Kampanjen (L)Eie køen låner ut elsykler til 20 deltakere som gjennom en periode på nærmere fem måneder skal bruke elsykkelen til og fra jobb.
Problemstillingen: ”Hvilke effekter har kampanjen (L)Eie køen på
deltakernes reisevaner og oppfatninger?” besvares med bakgrunn i litteratur og datainnsamling. Det brukes mye midler på kampanjer og det er derfor interessant og nyttig å vite om kampanjen har en effekt.
Litteraturgjennomgangen gir svar på hvordan en kan tilrettelegge for endring i reisevaner samt en gjennomgang av ulike verktøy som er nyttige i utformingen av kampanjer. Datainnsamlingen er gjort i form av elektroniske spørreskjema til deltakerne og en kontrollgruppe før og etter kampanjeperioden. I tillegg er det sendt ut en oppfølgningsmail to måneder etter endt kampanje for å se nærmere på deltakernes reiseatferd etter kampanjen.
Analysen viser at kampanjen har hatt effekt på motivasjon og hindringer for sykkelbruk. Erfaringen med elsykkel har blant annet gjort at deltakerne ikke oppfatter dårlig vær som et like stort hinder etter kampanjen mens deltakerne oppfatter manglende sykkelveier eller -felt som et større hinder for deres sykkelbruk etter erfaring på veiene.
Kampanjen har også hatt en holdningsendrende effekt når det gjelder syn på sykling og elsykkel. Generelt viser analysen at deltakerne er mer enig i positive utsagn som eksempelvis ”sykling er trendy” etter kampanjen, mens det er færre som er enig i negative påstander som blant annet at elsykkel er ”juks- for de som ikke gidder å sykle”.
Når det gjelder reisevaner viser etterundersøkelsen at de fleste anser det som sannsynlig at de sykler hver dag i sommerhalvåret. Oppfølgningsmailen ga svar fra 12 deltakere, og syv av disse bruker elsykkel i større eller mindre grad to måneder etter kampanjen.
(L)Eie køen har hatt effekt på deltakerne når det gjelder oppfatninger og reiseatferd og ikke minst gitt deltakerne positive opplevelser med elsykkelen.
Description
Master's thesis in Urban development and design