Å arbeide med barn og unge som er blitt utsatt for seksuelle overgrep: en intervjustudie om barnevernspedagogers emosjonelle utfordringer og belastninger og om hvordan disse håndteres
Master thesis
View/ Open
Date
2019-05-31Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1389]
Abstract
Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie om barnevernspedagogers emosjonelle utfordringer og belastninger av å arbeide med overgrepsutsatte barn og unge og hvordan de håndterer de emosjonelle utfordringene og belastningene. Formålet med studien er å bidra til økt kunnskap om emosjonelle utfordringer og belastninger i arbeid med overgrepsutsatte, slik at barnevernspedagogers evne til å gi helsehjelp og yrkesutholdenheten kan styrkes og utfordringer og belastninger kan motvirkes bedre. Det har blitt gjort et semistrukturert intervju med seks barnevernspedagogers opplevelser. Intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse. I denne studien blir det vektlagt å synliggjøre barnevernspedagogenes opplevelser av 1) emosjonelle utfordringer og belastninger i arbeidet, 2) selvivaretakelse for beskyttelse mot emosjonelle utfordringer og belastninger og 3) arbeidsplassens strukturelle og uformelle arenaer for støtte. Studien viser at barnevernspedagogene kan kjenne på ulike følelser som tristhet, sinne, oppgitthet, frustrasjon, aggresjon, frykt og bekymringer. Til tross for dette kjenner de også på gode følelser knyttet til det å kunne hjelpe en særlig sårbar gruppe barn. For å håndtere disse emosjonelle utfordringene og belastningene opplever barnevernspedagogene at det å ha en variert hverdag, fysisk trening, muligheten til å skjerme seg fra arbeidet og kollegastøtte har hatt stor betydning.
Description
Master's thesis in Substance Use and Mental Health Work