• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Health Sciences
  • Studentoppgaver (HV)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Health Sciences
  • Studentoppgaver (HV)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å arbeide med barn og unge som er blitt utsatt for seksuelle overgrep: en intervjustudie om barnevernspedagogers emosjonelle utfordringer og belastninger og om hvordan disse håndteres

Bjørstad, Merethe
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjorstad_Merethe.pdf.pdf (1008.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619495
Date
2019-05-31
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HV) [1573]
Abstract
Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie om barnevernspedagogers emosjonelle utfordringer og belastninger av å arbeide med overgrepsutsatte barn og unge og hvordan de håndterer de emosjonelle utfordringene og belastningene. Formålet med studien er å bidra til økt kunnskap om emosjonelle utfordringer og belastninger i arbeid med overgrepsutsatte, slik at barnevernspedagogers evne til å gi helsehjelp og yrkesutholdenheten kan styrkes og utfordringer og belastninger kan motvirkes bedre. Det har blitt gjort et semistrukturert intervju med seks barnevernspedagogers opplevelser. Intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse. I denne studien blir det vektlagt å synliggjøre barnevernspedagogenes opplevelser av 1) emosjonelle utfordringer og belastninger i arbeidet, 2) selvivaretakelse for beskyttelse mot emosjonelle utfordringer og belastninger og 3) arbeidsplassens strukturelle og uformelle arenaer for støtte. Studien viser at barnevernspedagogene kan kjenne på ulike følelser som tristhet, sinne, oppgitthet, frustrasjon, aggresjon, frykt og bekymringer. Til tross for dette kjenner de også på gode følelser knyttet til det å kunne hjelpe en særlig sårbar gruppe barn. For å håndtere disse emosjonelle utfordringene og belastningene opplever barnevernspedagogene at det å ha en variert hverdag, fysisk trening, muligheten til å skjerme seg fra arbeidet og kollegastøtte har hatt stor betydning.
Description
Master's thesis in Substance Use and Mental Health Work
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HV/2019;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit