Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGould, Kenneth Arne Pettersen
dc.contributor.authorErlandsen, Rune
dc.contributor.authorLøkken, Kjetil
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2019-10-01T08:40:51Z
dc.date.available2019-10-01T08:40:51Z
dc.date.issued2019-05-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619529
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractAvinor lanserte i 2014 et fire års effektiviseringsprogram (MOP) som hadde til hensikt å modernisere virksomheten gjennom å effektivisere driften, synliggjøre samfunnsnytten og redusere veksten i driftskostnadene. MOP ble igangsatt på bakgrunn av forventninger fra eier om «mer samferdsel for hver krone», krav fra kundene om mer kostnadseffektive tjenester og samtidig sikre Avinor sin konkurransekraft inn i fremtiden. Med dette som bakteppet har vi utformet følgende tema for oppgaven: Hvordan påvirker effektivisering flysikkerheten hos Avinor som lufthavnoperatør? Vi ønsket med dette å forske på hvilke sammenhenger som eksisterer mellom effektivitet og flysikkerhet. For å kunne svare ut dette utviklet forskerne en problemstilling som er høyaktuell i en bransje med stadig endringer og hvor en organisasjon er avhengig av at flysikkerheten ivaretas for å unngå tap av omdømme: Hvordan fungerte sikkerhetsstyringssystemet i praksis under effektiviseringen? For å belyse problemstillingen utformet vi tre forskningsspørsmål. Valget av forskningsmetode ble en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervjuer med tjueen ansatte i sikkerhetslinjen fordelt på konsernledelse og to lufthavner i Avinor. De empiriske funn fra intervjuene ble så drøftet opp mot kjente teoretiske rammeverk av Reason (1997), Rasmussen (1997), Jacobsen og Thorsvik (2013), DeJoy (2005) og andre relevante kilder. Studiens empiriske materiale gav oss informasjon om hvordan sikkerhetsstyringssystemet fungerte i praksis under MOP. Flere funn i studien peker på utfordringer ved implementering og kunnskap til sikkerhetsstyringssystemet og utfordringer med sikkerhetskulturen. Vi har drøftet og konkludert for en rekke årsaksfaktorer innenfor tre hovedkategorier, med hensyn til i hvilken grad flysikkerheten påvirkes av effektiviseringen hos Avinor. Hovedkategoriene er; sikkerhetsstyring, sikkerhetsledelse og sikkerhetskultur. Forskerne mener at endringene som ble implementert under perioden det ble forsket på (2014-2018), har utfordret og svekket sikkerhetsstyringen i Avinor. Både vår empiri og eksisterende teori hevder det er sammenhenger mellom effektivisering og flysikkerhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectflysikkerhetnb_NO
dc.subjecteffektiviseringnb_NO
dc.titleHvordan påvirker effektivisering flysikkerheten hos Avinor som lufthavnoperatør?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel