Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDombestein, Heidi
dc.contributor.authorTøresby, Laila
dc.date.accessioned2019-10-01T10:52:45Z
dc.date.available2019-10-01T10:52:45Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619579
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractTankevirus. En kvalitativ studie om ungdommers erfaringer med et kognitivt mestringskurs Bakgrunn: Psykiske helseplager blant ungdom er en økende utfordring ifølge tidligere forskning og rapporter. Fagfornyelsen av læreplanene i videregående opplæring viser at psykisk helse skal innføres i undervisningen fra 2020 i et nytt fag kalt «Folkehelse og livsmestring». Her kan det være aktuelt å bruke kursopplegget til Tankevirus skole. Tankevirus skole er et mestringskurs om hvordan negative automatiske tanker kan påvirke vår selvfølelse, og hvordan disse tankene kan bearbeides ved hjelp av psykologiske verktøy. Kurset bygger på kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi og normalpsykologi. Formål: Belyse ungdommers erfaringer og opplevelser med Tankevirus skole. Det ble søkt svar på hvilken nytte kurset har hatt for mestring av automatisk negative tanker. Metode: Denne kvalitative studien hadde en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming med et eksplorerende design. Det ble gjennomført fire fokusgruppeintervjuer og utvalget bestod av 22 elever i videregående opplæring. Det transkriberte materialet ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering inspirert av Malterud. Funn: Hovedfunnene er strukturert i fem kategorier: «bruk av vitaminer», «selvfølelse», «vanlig med «sprø tanker»», «vanskelig å huske» og «tidlig inn med tilpasset Tankevirus skole». Elevene opplevde kurset som nyttig og lærerikt. De rapporterte om bedre selvfølelse ved bruk av verktøyene og ved kunnskapen om normalpsykologi. Elevene mente at Tankevirus skole er et nyttig undervisningsopplegg innenfor temaet psykisk helse i videregående opplæring. Konklusjon: Tankevirus skole er et nyttig verktøy, det anbefales at dette kan tas i bruk i større grad enn i dag og at kurset på sikt kan tilbys alle elever i videregående opplæring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectvideregående opplæringnb_NO
dc.subjectnegative automatiske tankernb_NO
dc.subjectmestringskursnb_NO
dc.subjectTankevirus skolenb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectfokusgruppenb_NO
dc.subjecthelsevitenskapnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.titleTankevirus. En kvalitativ studie om ungdommers erfaringer med et kognitivt mestringskurs.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1301]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel