dc.contributor.advisor | Tømmerås, Jon Selvik | |
dc.contributor.author | Haarr, Adina | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T09:41:12Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T09:41:12Z | |
dc.date.issued | 2019-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623047 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Virksomheter innenfor petroleumsbransjen både i Norge og i utlandet bruker hovedsakelig reaktive indikatorer for å måle og kommunisere sikkerhetsytelsen i ulike sammenhenger. I mange tilfeller, som ved bruk av TRR (eng. Total Recordable Rate) indikator, er deres pålitelighet og relevans påvirket av lokale forhold som inkluderer brukeres forståelse og organisasjonens rammeverk.
Formål: ConocoPhillips har brukt TRR som sikkerhets- og nøkkeltallsindikator i tjueår. Siden denne ble innført har mange av forholdene internt og eksternt endret seg. Det vil være aktuelt for selskapet å stille spørsmålstegn om bevisstheten rundt faktorene som skaper usikkerhet relatert til TRR, og hvordan ulike interesserte forholder seg til denne. For å kartlegge forskjellige positive og negative aspekter ved TRR, ble følgende problemstilling utarbeidet: «Hvilke fordeler og utfordringer relatert til TRR finnes i organisasjonen?». Hensikten med denne oppgaven er å identifisere områder hvor optimaliseringsalternativer for TRR er aktuelle, samt å oppfordre organisasjonen til å fortsette å styrke de områdene som er ansett som positive.
Metode: Det ble gjennomført en case-studie i ConocoPhillips Norge. Den kvalitative datainnsamlingen har benyttet intervju som hoved metode, supplert med dokumentanalyse og observasjon. Data ble analysert og drøftet mot relevante teorier og empiriske artikler.
Resultat: Studien har avdekket en rekke fordeler med TRR. De gjelder hovedsakelig indikatorens representativitet, datatilgjengelighet, ansattes motivasjon og mulighet for læring fra hendelsene som medfører personskader. Blant de identifiserte utfordringene erfart i organisasjonen er det flere som kan nevnes: forståelse av skadeklassifisering, kommunikasjon relatert til skadeklassifisering og stor variasjon i alvorligheten til skadene som utgjør grunnlag for TRR beregning. Det nåværende lave TRR tallet tillater ikke gjennomføring av pålitelige analyser, presentasjon av TRR klarer ikke å fange opp sanne endringer i personsikkerhetsnivået og målsetningen som gjelder TRR er ikke formålstjenlig.
Konklusjon: Funnene viser at informantene forstår godt begrensningene relatert til TRR og selskapets rammeverk legger til rette for balansert vekt på ulike HMS-områder. Noen av utfordringene som TRR byr på kan løses enkelt, mens andre krever større innsats. Uansett er potensiale for forbedring og optimalisering av TRR til stede i organisasjonen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-ISØP/2019; | |
dc.subject | TRR | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.subject | personsikkerhet | nb_NO |
dc.subject | reaktiv indikator | nb_NO |
dc.subject | nøkkeltallsindikator | nb_NO |
dc.title | Bruk av sikkerhetsindikatoren TRR («Total Recordable Rate») i petroleumsnæringen - En studie om fordeler og utfordringer erfart i organisasjonen | nb_NO |
dc.title.alternative | Bruk av sikkerhetsindikatoren TRR (eng. «Total Recordable Rate») i ConocoPhillips Norge - en case-studie om fordeler og utfordringer erfart i organisasjonen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Rock and petroleum disciplines: 510::Petroleum engineering: 512 | nb_NO |