dc.contributor.advisor | Müller-Eie, Daniela | |
dc.contributor.advisor | Kvinnesland, Grete | |
dc.contributor.author | Bollestad, Marte | |
dc.coverage.spatial | Norway, Stavanger | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-29T17:13:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-29T17:13:40Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2625274 | |
dc.description | Master's thesis in Urban development and design | nb_NO |
dc.description.abstract | Grunnet en forventet befolkningsveksten og dagens klimakrise, har behovet for å finne alternative transportløsninger som er mindre miljøbelastende blitt et aktuelt tema. I den forbindelse har bærekraftig mobilitet blitt en viktig del av omstillingen til lavutslippssamfunnet. For å fremme en bærekraftig mobilitet er bærekraftige reiser som sykling, gåing og kollektivtransport sentrale virkemidler.
Jåttåvågen 2 er case-område for denne oppgaven og er et større kommunalt utbyggingsprosjekt i Stavanger kommune. Områdereguleringen for case-området beskriver ambisiøse klimamål hvor en av målsetningene er at området skal inngå som et pilotprosjekt i fremtidens byer. Dette innebærer blant annet en arealbruk og et lokaliseringsmønster med høy tetthet og stor vekt på miljøvennlig transport. Oppgaven analyserer Jåttåvågen 2 sin områderegulering med tilhørende bestemmelser opp mot nyere forskning om bærekraftig mobilitet. Planen viser stort fokus på bærekraftig mobilitet hvor kollektiv, sykkel og gange blir prioritert. I tillegg peker analysen på tre hovedutforinger som er; lite eller ingen utformingskrav for ulike mobiliteter, ingen bærekraftig parkeringsnorm og ingen fokus på delte mobilitetstjenester.
Basert på funn fra teori og analyse er det utviklet 9 strategier som møter fremtidens mobilitetsutfordringer. Tiltakene er ikke et fasitsvar som vil løse alle miljøproblemer, men det er tiltak som er relevante å gjennomføre for å fremme en bærekraftig mobilitetsutvikling i Jåttåvågen 2. Hensikten med de strategiske tiltakene er å etablere et område med begrenset transportbehov, hvor beboere i stor grad får tilgang til sine ønsker og behov i nærmiljøet. Tiltakene styrker blant annet gange, sykling og kollektiv som transportmiddel, i tillegg fokuserer oppgaven på hvordan man skal tilrettelegge for delingsmobilitet og den teknologiske utviklingen i transportsektoren. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | byplanlegging | nb_NO |
dc.subject | urban design | nb_NO |
dc.subject | mobilitetsutvikling | nb_NO |
dc.title | Bærekraftig mobilitetsutvikling - En case-studie av Jåttåvågen 2 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 105 | nb_NO |