Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMüller-Eie, Daniela
dc.contributor.advisorKvinnesland, Grete
dc.contributor.authorBollestad, Marte
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2019-10-29T17:13:40Z
dc.date.available2019-10-29T17:13:40Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625274
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractGrunnet en forventet befolkningsveksten og dagens klimakrise, har behovet for å finne alternative transportløsninger som er mindre miljøbelastende blitt et aktuelt tema. I den forbindelse har bærekraftig mobilitet blitt en viktig del av omstillingen til lavutslippssamfunnet. For å fremme en bærekraftig mobilitet er bærekraftige reiser som sykling, gåing og kollektivtransport sentrale virkemidler. Jåttåvågen 2 er case-område for denne oppgaven og er et større kommunalt utbyggingsprosjekt i Stavanger kommune. Områdereguleringen for case-området beskriver ambisiøse klimamål hvor en av målsetningene er at området skal inngå som et pilotprosjekt i fremtidens byer. Dette innebærer blant annet en arealbruk og et lokaliseringsmønster med høy tetthet og stor vekt på miljøvennlig transport. Oppgaven analyserer Jåttåvågen 2 sin områderegulering med tilhørende bestemmelser opp mot nyere forskning om bærekraftig mobilitet. Planen viser stort fokus på bærekraftig mobilitet hvor kollektiv, sykkel og gange blir prioritert. I tillegg peker analysen på tre hovedutforinger som er; lite eller ingen utformingskrav for ulike mobiliteter, ingen bærekraftig parkeringsnorm og ingen fokus på delte mobilitetstjenester. Basert på funn fra teori og analyse er det utviklet 9 strategier som møter fremtidens mobilitetsutfordringer. Tiltakene er ikke et fasitsvar som vil løse alle miljøproblemer, men det er tiltak som er relevante å gjennomføre for å fremme en bærekraftig mobilitetsutvikling i Jåttåvågen 2. Hensikten med de strategiske tiltakene er å etablere et område med begrenset transportbehov, hvor beboere i stor grad får tilgang til sine ønsker og behov i nærmiljøet. Tiltakene styrker blant annet gange, sykling og kollektiv som transportmiddel, i tillegg fokuserer oppgaven på hvordan man skal tilrettelegge for delingsmobilitet og den teknologiske utviklingen i transportsektoren.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbyplanleggingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.subjectmobilitetsutviklingnb_NO
dc.titleBærekraftig mobilitetsutvikling - En case-studie av Jåttåvågen 2nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal