Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolberg, Øivind
dc.contributor.authorFossnes, Sondre
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2019-11-03T08:00:33Z
dc.date.available2019-11-03T08:00:33Z
dc.date.issued2019-06-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626213
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractAntall droner i luften har hatt en eksponentiell økning de siste årene. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å kartlegge hvordan Luftfartstilsynet har arbeidet med å få implementert dronene i luftrommet på en hensiktsmessig måte. Følgende problemstilling ble benyttet under forskningsarbeidet: Hvordan benytter Luftfartstilsynet ulike reguleringsstrategier for å ivareta sikkerheten under implementeringen av droner i luftfarten? For å underbygge problemstillingen er det stilt tre forskningsspørsmål som omhandler Luftfartstilsynets arbeid med risikokommunikasjon og formidling av regler og sikkerhetskultur til bransjen og deres tilnærming rundt tilsyn og modifisering av atferd. Datainnsamlingen har forekommet i form av dokumentanalyser av regelverk og Luftfartstilsynets offentlige dokumenter, og semistrukturerte dybdeintervju med én representant fra bransjen og ansatte hos Luftfartstilsynet. Undersøkelsen avdekket at reguleringen i innledende fase har vært har vært risikobasert med fokus på operatører som gjennomfører operasjoner med større luftfartøy, og mye av arbeidet har gått til sertifisering av slike operatører for å sikre at operasjoner blir gjennomført sikkert. Videre har det vært en responderende tilnærming til reaksjoner og sanksjoner med fokus på opplæring og veiledning av luftfartens nye aktører fremfor å straffe overtredelser av regelverk. Med James Reasons teorier om rapporterende kultur som grunnlag viser resultatene at dette er et område hvor Luftfartstilsynet kan gi klarere retningslinjer og tilrettelegge for rapportering av hendelser i større grad.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectluftfartnb_NO
dc.subjectsikkerhetskulturnb_NO
dc.titleDroner – en nykommer i norsk luftfart: Hvordan har Luftfartstilsynet tilnærmet seg risikoreguleringen av dronesektoren?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal