Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Ove
dc.contributor.authorGrønlie, Sondre
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-11-14T09:05:05Z
dc.date.available2019-11-14T09:05:05Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628442
dc.descriptionMaster's thesis in Societal Safety and risk managementnb_NO
dc.description.abstractOppgaven belyser hvordan meningsbærere i norsk jernbanesektor fortolker det funksjonelle regelverket og deres holdninger rundt sikkerhetsnivået i jernbanetunneler. Tunnelsikkerhet og spesielt brannsikkerhet tilknyttet tunneler er et viktig tema fordi togulykker i tunnel som involverer brann har katastrofepotensial. Det har vært en pågående diskusjon innad i jernbanemiljøet det siste året omkring temaet, og hensikten med studien er å forklare hvorfor det oppstår motstrid mellom de ulike aktørene: Hvorfor oppstår det motstridende syn på sikkerhetsnivået i jernbanetunneler blant sentrale meningsbærere i norsk jernbanesektor? For å besvare problemstillingen har Jens Rasmussens sosio-tekniske perspektiv blitt benyttet som teoretisk grunnlag. Perspektivet har blitt benyttet for å belyse samspillet mellom de ulike aktørene i jernbanesektoren og hvordan de påvirker hverandre. Samspillet har vært hensiktsmessig å belyse for å forklare motstriden mellom de ulike aktørene. Undersøkelsen er en kvalitativ studie der informanter med tilknytning til sektoren har blitt intervjuet for å dele sine erfaringer og opplevelser. Ved siden av kvalitative intervjuer har det blitt gjennomført en dokumentstudie for å belyse hvordan aktørene i sektoren tenker. Dokumentanalysen har tatt utgangspunkt i spesifikke og sentrale paragrafer og aktørenes forståelse av disse. Studien indikerer at aktørene til dels ilegger begrepet tunnelsikkerhet ulike egenskaper. Den manglende konsensusen rundt begrepet medfører at meningsbærerne har motstridende syn omkring forventningene til de ulike aktørene ved tunnelbrann. De ulike forventningen resulterer i ulike interesser og måloppfatninger ved sikkerhetsarbeid tilknyttet jernbanetunneler. Diskusjon rundt tunnelsikkerhet er bra, med det anbefales at aktørene arbeider mot en felles kunnskapsforståelse slik at det oppstår intersubjektiv enighet omkring hva som skal være dimensjonerende hendelser. På den måten kan aktørene arbeide etter de samme målene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectjernbanenb_NO
dc.subjecttunnelsikkerhetnb_NO
dc.subjectbrannsikkerhetnb_NO
dc.subjectfunksjonelle reglernb_NO
dc.subjectrisikoforståelsenb_NO
dc.titlePå kollisjonskurs i fortolkningen av funksjonelle regler? - En kvalitativ studie av jernbaneaktørenes oppfatninger rundt sikkerhetsnivået i norske jernbanetunneler.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal