Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindøe, Preben
dc.contributor.authorJonassen, Øyvind
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2020-02-26T12:40:29Z
dc.date.available2020-02-26T12:40:29Z
dc.date.issued2018-10-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2643940
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractOppgaven har som tittel «utfordringer med funksjonelt regelverk og bruk av standarder i norsk petroleumsindustri?» Noe av det som belyses i denne oppgaven antar jeg vil være de samme utfordringene i andre industrier eller deler av samfunnet som benytter et funksjonelt regelverk, og samtidig har et tilsyn som deltar i utviklingen av de refererte normene / standardene. Oppgaven viser at Petroleumstilsynet ikke legger utredningsinstruksen til grunn når de sender regelverksforslag på høring. Videre viser oppgaven at det ville være svært vanskelig å fange opp alle konsekvensene i regelverksforslag som sendes på høring når det materielle innholdet i et regelverkskrav blir gitt i en standard som ligger utenfor regelverket. Oppgaven peker på det problematiske i at man mister den transparensen som bør ligge til grunn i all regelverksutvikling når de materielle kravene fremkommer utenfor selve regelverket. Oppgaven har i undersøkelsen avdekket at petroleumstilsynet oppfattes å ha en tydelig påvirkning av det endelige innholdet i NORSOK standardene som legges til grunn som refererte normer. Undersøkelsen viser også at Petroleumstilsynet i tillegg til å ha en aktiv rolle også har en posisjon som gjør at deltakerne oppfatter at Petroleumstilsynets stemme har større tyngde enn øvrige deltakere. Undersøkelsen viser også tydelig at respondentene har en klar oppfatning av at Petroleumstilsynet ikke har vært aktive i forhold til at man bør gjøre kost / nytte vurderinger av de forslagene man kommer opp med i de ekspertkomiteene som utvikler NORSOK standarder. Hovedproblemstillingen er formulert: Er det slik at Petroleumstilsynets deltakelse i utviklingen og anvendelsen av «allment aksepterte standarder» innen petroleumsregelverket medfører urimelige og/eller uforutsette kostnader som ikke fanges opp i konsekvensutredningen? Summen av manglende konsekvensutredning av både overordnede krav, og krav som fremkommer i refererte standarder, og Petroleumstilsynets aktive rolle gjør at en ikke kan se bort fra at det kan ha ført til urimelige og / eller uforutsette kostander. Det betyr på den andre siden ikke at det behøver å ha ført til urimelige og / eller uforutsette kostander.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;
dc.subjectrisk managementnb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectpetroleumsindustriennb_NO
dc.subjectstandardiseringnb_NO
dc.titleUtfordringer med funksjonelt regelverk og bruk av standarder i norsk petroleumsindustri?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel