Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugen, Birthe
dc.date.accessioned2020-02-26T12:46:21Z
dc.date.available2020-02-26T12:46:21Z
dc.date.issued2018-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2643946
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractPetroleumsindustrien blir stadig mer kompleks med flere aktører og ulike samarbeidsformer, internasjonalisering, digitalisering, kultur og språkbarrierer. Dette komplekse bilde er utfordrende når man i en granskning skal finne frem til de direkte og bakenforliggende årsakene til en ulykke. Petroleumsregelverket er tydelig på at alle de tre faktorene; menneske – teknologi -organisasjon (MTO), skal belyses ved granskning av ulykker. Vi har tatt utgangspunkt i IFE rapporten (2009) «Vurdering av organisatoriske faktorer og tiltak i ulykkesgranskning». Denne rapporten ble bestilt av Petroleumstilsynet (Ptil) med bakgrunn i at de organisatoriske årsaksfaktorene ikke i tilstrekkelig grad ble identifiserte og belyst i bedriftenes granskninger. Vi har gjennomført en spørreundersøkelse besvart av personer med granskningserfaring fra petroleumsindustrien, og intervjuet to ansatte i Ptil med kjennskap til IFE rapporten (2009) og kunnskap om organisatoriske årsaksfaktorer i ulykkesgranskning. Data fra vår empiri tyder på at bransjen ser og forstår viktigheten av at de organisatoriske årsaksfaktorer må komme frem i ulykkesgranskning. Resultatene fra vår spørreundersøkelse tyder likevel på at det ikke arbeides systematisk nok med å sikre at de organisatoriske årsaksfaktorene blir kartlagt i en granskningsprosess. Dette gjelder både ved utforming av mandat, ved sammensetning av granskningsteam og ved bruk av sjekklister og analysemetoder. IFE rapporten (2009) er like aktuell i dag. Utfordringene med å få frem de organisatoriske årsaksfaktorene i en ulykkesgranskning eksisterer fremdeles. I vår empiri finner vi støtte for å kunne si at petroleumsindustrien ikke har kommet så mye lenger med å vektlegge de organisatoriske årsaksfaktorene i ulykkesgranskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectorganisatoriske årsaksfaktorernb_NO
dc.subjectgranskningnb_NO
dc.subjectIFE rapport (2009)nb_NO
dc.subjectulykkesmodellernb_NO
dc.subjectgranskningsmetodernb_NO
dc.subjectMTO analysenb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.titleEn studie av petroleumsindustriens vektlegging av organisatoriske årsaksfaktorer i ulykkesgranskningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal