dc.contributor.author | Olsen, Gurli | |
dc.contributor.author | Ellingsen, Ingunn Tollisen | |
dc.date.accessioned | 2020-05-06T08:20:04Z | |
dc.date.available | 2020-05-06T08:20:04Z | |
dc.date.created | 2019-10-21T13:42:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Olsen, G. & Ellingsen, I.T. (2019). Arbeidsmarkedstiltak som læringsarena: Nav-veiledere og unge arbeidsledige om ‘læring i tiltak’. Fontene forskning, 12(1), 30-42. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9868 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2653432 | |
dc.description.abstract | Arbeidsmarkedstiltak har som mål å styrke tiltaksdeltakeres muligheter for inntektsgivende arbeid. I artikkelen retter vi søkelys på hvordan veiledere og unge arbeidsledige med nedsatt arbeidsevne (18-29 år) samtaler om arbeidsmarkedstiltak som virkemiddel for å nå målet om arbeid. Artikkelen bygger på 23 oppfølgingssamtaler ved to Nav-kontorer. Funnene viser at Nav-veilederne forstår og tar i bruk arbeidsmarkedstiltak som læringsarena, mens de unge er mer usikre på hva de lærer i tiltak, og om læringen er relevant for å få og mestre en jobb. I samtalene fremmer Nav-veilederne to hovedsyn på læring (læring gjennom erfaringer og målsettingsarbeid), mens de unge i større grad fremhever relasjoner, sosial støtte og individuelle tilpasninger i tiltakssituasjonen som betydningsfulle betingelser for læring. Et sentralt spørsmål er hvorvidt og på hvilke måter tiltak er hensiktsmessig og nødvendig for å nå målet om jobb. Funnene drøftes i lys av perspektiver på læring i ikke-formelle læringskontekster, og i lys av politiske føringer for oppfølging av unge som har behov for spesielt tilpasset oppfølging for å komme i jobb. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fellesorganisasjonen | en_US |
dc.relation.uri | https://fonteneforskning.no/forskningsartikler/arbeidsmarkedstiltak-som-laringsarena-navveiledere-og-unge-arbeidsledige-om-laring-i-tiltak-6.19.669396.eda0cf2e26 | |
dc.subject | sosialt arbeid | en_US |
dc.subject | NAV | en_US |
dc.subject | arbeidsmarkedstiltak | en_US |
dc.title | Arbeidsmarkedstiltak som læringsarena: Nav-veiledere og unge arbeidsledige om 'læring i tiltak'. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.source.pagenumber | 30-42 | en_US |
dc.source.volume | 12 | en_US |
dc.source.journal | Fontene forskning | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1739066 | |
dc.relation.project | Universitetet i Stavanger: IN-10740 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |