Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Gurli
dc.contributor.authorEllingsen, Ingunn Tollisen
dc.date.accessioned2020-05-06T08:20:04Z
dc.date.available2020-05-06T08:20:04Z
dc.date.created2019-10-21T13:42:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationOlsen, G. & Ellingsen, I.T. (2019). Arbeidsmarkedstiltak som læringsarena: Nav-veiledere og unge arbeidsledige om ‘læring i tiltak’. Fontene forskning, 12(1), 30-42.en_US
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653432
dc.description.abstractArbeidsmarkedstiltak har som mål å styrke tiltaksdeltakeres muligheter for inntektsgivende arbeid. I artikkelen retter vi søkelys på hvordan veiledere og unge arbeidsledige med nedsatt arbeidsevne (18-29 år) samtaler om arbeidsmarkedstiltak som virkemiddel for å nå målet om arbeid. Artikkelen bygger på 23 oppfølgingssamtaler ved to Nav-kontorer. Funnene viser at Nav-veilederne forstår og tar i bruk arbeidsmarkedstiltak som læringsarena, mens de unge er mer usikre på hva de lærer i tiltak, og om læringen er relevant for å få og mestre en jobb. I samtalene fremmer Nav-veilederne to hovedsyn på læring (læring gjennom erfaringer og målsettingsarbeid), mens de unge i større grad fremhever relasjoner, sosial støtte og individuelle tilpasninger i tiltakssituasjonen som betydningsfulle betingelser for læring. Et sentralt spørsmål er hvorvidt og på hvilke måter tiltak er hensiktsmessig og nødvendig for å nå målet om jobb. Funnene drøftes i lys av perspektiver på læring i ikke-formelle læringskontekster, og i lys av politiske føringer for oppfølging av unge som har behov for spesielt tilpasset oppfølging for å komme i jobb.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFellesorganisasjonenen_US
dc.relation.urihttps://fonteneforskning.no/forskningsartikler/arbeidsmarkedstiltak-som-laringsarena-navveiledere-og-unge-arbeidsledige-om-laring-i-tiltak-6.19.669396.eda0cf2e26
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.subjectNAVen_US
dc.subjectarbeidsmarkedstiltaken_US
dc.titleArbeidsmarkedstiltak som læringsarena: Nav-veiledere og unge arbeidsledige om 'læring i tiltak'.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.source.pagenumber30-42en_US
dc.source.volume12en_US
dc.source.journalFontene forskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1739066
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-10740en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel